|
Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen. |
|
Onderwerpopties |
Waardering: ![]() |
Weergavemodus |
![]() |
#11 |
Guest
|
![]()
Geloof, het pure, primaire geloof kan troost brengen. De meeste religies prediken liefde, vrede en verdraagzaamheid.
Sommige mensen misbruiken een religie inderdaad om anderen in hun macht te brengen en te houden. Maar zal geloof daarvoor zijn bedacht? Neem het boeddhisme, voor mij één van de vreedzaamste religies ter wereld. Boeddhisten streven naar verlichting, net als hun voorbeeld Siddharta Gautema (Boeddha) die verlichting ooit bereikte. Als er rellen zijn tussen gelovigen hoor ik bijna nooit over vechtende boeddhisten. Is het boeddhisme dan een religie die bedacht is om mensen te controleren en te beheersen? Voor mij is geloof iets dat je moet voelen. Geloof kun je niet afdwingen. Je kunt mensen dwingen om kaarsen te branden of religieuze rituelen uit te voeren, maar je kunt mensen niet dwingen iets te geloven. Een argument dat ik hier heb gelezen is dat het onmogelijk is dat in de bijbel de eerste 6 dagen van de Schepping beschreven staan. Adam en Eva waren immers toen nog niet geschapen. Maar waarom is dat onmogelijk? Er is zoveel dat onverklaarbaar is. Dagelijks duiken er verhalen op van gebeurtenissen. Mensen die opeens genezen van een ongeneeslijke ziekte, mensen die contact hebben met overledenen. De wetenschap kan niet alles verklaren. Waarom zou het ook? Maakt het het leven leuker, als je de oorsprong van alle dingen kent? De heilige boeken waarop de meeste religies zijn gebaseerd zijn waarschijnlijk ooit door iemand opgeschreven of samengesteld. Maakt dat ze minder waar? We baseren onze geschiedenis ook op dingen die opgeschreven zijn. Uit brieven van bijvoorbeeld Caesar of geschriften van Cicero maken we op hoe het leven in die tijd zou zijn geweest. Misschien was die Cicero wel een grote grapjas die gewoon maar iets heeft opgeschreven. Ik bedoel maar: wie garandeert dat die geschriften wel waar zijn en de bijbel bijvoorbeeld niet? Ik kan er met mijn hoofd en hart niet bij dat het geloof ooit bedacht is om mensen in bedwang te houden. Geloof kan mensen over de hele wereld troost en liefde bieden en net als andere dingen kan ook het geloof worden misbruikt. Ik kan mijn mening niet staven met keiharde bewijzen. Maar ik geloof en het voelt niet slecht. |