Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Fun > The Lounge
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

The Lounge Post hier al je onderwerpen die wat meer zijn dan alleen ouwehoersel! Subforum: Schrijf je in voor de actuele forummeetings!

Onderwerpopties Waardering: Onderwerp waardering: 3 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergavemodus
Prev Vorige Bericht   Volgende Bericht Next
Oud 19 March 2010, 09:06   #11
blabla1993
Super Lid

blabla1993's Avatar

Standaard

't is een beetje lang om hier uit te typen, maar (als ik het goed interpreteer) beweert 'ie eerst dat de mens altijd naar 'meer' verlangt dan hem is gegeven. Zo ook met kennis. De mens is niet tevreden met de wereld die hij ziet. (Ok, kan ik inkomen) Vervolgens beweert hij dat deze drang naar meer dan dat er zichtbaar is, de drang naar een verklaring voor feiten, zorgt voor een tegenstelling in de mens: de tegenstelling tussen 'ik' en 'de wereld'. (vage shit, ik zie er de argumentatie niet achter) Deze scheiding ontstaat volgens die kerel als het bewustzijn ontstaat. Toch blijft er altijd een kleine band tussen 'ik' en de wereld, omdat we wel zien dat we een wezen ín de wereld zijn en niet er buiten.
Dan zwetst 'ie nog wat over hoe religieuzen, kunstenaars en wetenschappers die kloof tussen 'ik' en 'de wereld' proberen te overbruggen.
Dan begint 'ie over monisme (er zijn geen tegenstellingen tussen dingen, alles is één, hoort bij elkaar) en dualisme (er zijn tegenstellingen: lichaam-geest, subject-object etc.)
Het dualisme geeft geen goed antwoord op de wereld, bladiebla, kan ik wel inkomen.
Dan zegt 'ie dat het materialisme (vorm van monisme: alles is terug te leiden tot materie/stof) dat ook niet doet.
Want, zegt hij: de 'geest' wordt teruggevoerd tot 'stof' namelijk: je zenuwstelsel. Je denken is niet meer dan het product daarvan. (klopt als een bus imo) Maar volgens meneer de filosoof is dat geen antwoord, want het probleem wordt alleen 'verschoven' (hoe precies zie ik niet). De nieuwe vraag wordt dan: Hoe komt de stof er toe om over zijn eigen wezen te gaan nadenken? Daar is geen antwoord op volgens hem.
Volgens mij was dat vrij simpel:
Waarschijnlijk een gevolg van evolutionaire druk, want als een wezen compleet tevreden zou zijn met alles, niet 'beter' zou willen worden zou hij snel verdrongen worden door andere soorten en dus niet meer bestaan. Een wezen (ook een wezen dat niet bewust is van zichzelf) wil altijd méér. Dat de mens zoekt naar meer, ook op het gebied van denken, is een doorzetting van die trend. Al het levende wezen is gevormd naar het méér willen.

bots

Berichting Regels