Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 3 January 2003, 19:58   #1
GregoorvanDijk
Guest

Standaard Stelling: De gemiddelde Nederlandse kiezer is dom.

Ja, een harde stelling, maar naar mijn mening niet onwaar. Als ik deze topics weer eens doorblader wordt mijn mening (helaas) bevestigt. Ik heb grote twijfels aan de capabelheid van veel Nederlandse kiezers. Mensen weten totaal niet waar ze het over hebben, en doen maar wat. Puur om op te vallen, of omdat ze bij de geboorte dan toch te weinig zuurstof hebben meegekregen, of een rotjeugd hebben gehad.. Maargoed, iedereen heeft nu eenmaal dat stemrecht als je (volgens je leeftijd) 18 jaar of ouder bent.
Als ik hier weer lees en mensen hoor zeggen 'ik denk dat ze hun ideëen niet tot uitwerking brengen, en die vind ik dat wel', of argumenten als 'die Marijnissen vind ik wel wat hebben'. Of mensen die nog niet eens in staat zijn de naam goed te schrijven. Want zeg nu zelf: 'Rosenmuller', dat heeft niets me typfouten te maken natuurlijk.
Ik maak mij ernstige zorgen over de weloverwogenheid waarmee veel mensen hun stem uitbrengen..
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 20:04   #2
Stapper
Guest

Standaard

1.6 miljoen van de nederlandse kiezers is zeker dom, stemde op een dode man

maarja, we zijn en blijven kudde dieren, we stemmen inpulsief en letten niet op wat we doen, want dan was er niet zo veel op een dode man gestemd
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 22:02   #3
JoY_RFJK
Guest

Standaard

jij hebt je eigen mening... maar gaat er ook al van uit dat je gelijk hebt?
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 22:06   #4
Plankje
Guest

Standaard

ik denk idd ook dat zeker 95% van de kiezers niet nadenkt over zijn/haar keuze en zich laat meeslepen door de massa en gaat roepen ik vind dat die partij wel goeie standpunten heeft en ik denk zelfs dat een groot deel van de kiezers niet een de verkiezingsprogramma's kent
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 22:11   #5
JoY_RFJK
Guest

Standaard

nouja misschien zit er wel wat in ja... een vriend van mij stemde vorige keer op LPF... alleen omdat hij nie wist wat ie moest kiezen, en omdat ie Pim wel een lachen gozer vond..
beetje kansloos.. stem dan niet.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 22:14   #6
eneri
Guest

Standaard

ik ben het ook met je eens, je moet je mening kunnen onderbouwen om een goede stem te kunnen uitbrengen. Ik kan dat nog niet, en ik heb vast rosenmuller verkeerd gespeld enzo, maar ik mag dan ook nog niet stemmen, anders zou ik t goed uitzoeken.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 22:34   #7
theo tank
Nostalgisch lid

Standaard

We moeten ons niet allemaal zo overschatten. Na het LPF-fiasco heb ik alleen maar mensen horen zeggen dat de meeste stemmers dom zijn. Ondertussen hebben zoveel mensen het al gezegd dat je bijna begint af te vragen hoe heeft de LPF ooit zoveel stemmen kunnen krijgen.
Want Bart zeg nou zelf in de lappen teksten van jou staan ook vaak genoeg spelfouten die echt niet komen door typfouten...
Oud 3 January 2003, 22:56   #8
Bouke
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by RickClan
ik denk idd ook dat zeker 95% van de kiezers niet nadenkt over zijn/haar keuze en zich laat meeslepen door de massa en gaat roepen ik vind dat die partij wel goeie standpunten heeft en ik denk zelfs dat een groot deel van de kiezers niet een de verkiezingsprogramma's kent
das wel veel, maar jah, als je het program van lpf zag zaten daar wel goede ideeen tussen (IMHO) alleen, ze hebben dur nog bijna nix van waar gemaakt.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 23:57   #9
GregoorvanDijk
Guest

Standaard

Maar onwetend je stem uitbrengen Ik overschat mezelf niet, maar naar mijn bescheiden mening weet ik nog altijd veel meer van de partijen dan heel veel kiezers die zelfs een stuk ouder zijn dan ik. Mensen interesseert het gewoon niet. Maar wel vlak voor de verkiezingen even een leuk debatje uitzoeken en dan even kijken wie wel sympathiek is.. Ik stel t nu te zwart-wit, want er zijn zeker veel mensen die ook veel volgens, maar er zijn er té veel die t zo doen. En die zijn bepalend. Ik ben blij dat Wouter Bos t 'goed' deed, want dat levert weet 4 zetels op, maar het slaat in feite natuurlijk nergens op. Maarja, waar zit ik mer weer druk om te maken..
De LPF was natuurlijk helemaal waanzinnig. Maarja, dat heb ik vanaf het begin al gezegt. Maar het is goed zoals het is gegaan. Mensen weten nu hun plaats weer en dat mooie praatjes niet werken. Ik snap trouwens de leus niet 'iedereen naar de stembus'. Waarom als je het toch niet volgt? Dan kun je juist beter thuis blijven! Laat mensen lekker doen wat ze willen, en dwing ze niet te gaan stemmen wat ze toch niet willen..
  Met citaat antwoorden
Oud 4 January 2003, 00:08   #10
theo tank
Nostalgisch lid

Standaard

Citaat:
Originally posted by bartje518
Maar onwetend je stem uitbrengen Ik overschat mezelf niet, maar naar mijn bescheiden mening weet ik nog altijd veel meer van de partijen dan heel veel kiezers die zelfs een stuk ouder zijn dan ik. Mensen interesseert het gewoon niet. Maar wel vlak voor de verkiezingen even een leuk debatje uitzoeken en dan even kijken wie wel sympathiek is.. Ik stel t nu te zwart-wit, want er zijn zeker veel mensen die ook veel volgens, maar er zijn er té veel die t zo doen. En die zijn bepalend. Ik ben blij dat Wouter Bos t 'goed' deed, want dat levert weet 4 zetels op, maar het slaat in feite natuurlijk nergens op. Maarja, waar zit ik mer weer druk om te maken..
De LPF was natuurlijk helemaal waanzinnig. Maarja, dat heb ik vanaf het begin al gezegt. Maar het is goed zoals het is gegaan. Mensen weten nu hun plaats weer en dat mooie praatjes niet werken. Ik snap trouwens de leus niet 'iedereen naar de stembus'. Waarom als je het toch niet volgt? Dan kun je juist beter thuis blijven! Laat mensen lekker doen wat ze willen, en dwing ze niet te gaan stemmen wat ze toch niet willen..
Geheel mee eens dat zo'n lijsttrekkersdebat geen tering voorstelt. 4 lijsttrekkers die door elkaar heen kakelen. De man die het debat moeten leiden en zich afzijdig hoort te houden, bemoeit zich gewoon inhoudelijk met het debat. Plus dat alle lijstrekkers een binnen zo kort mogelijke tijd zoveel proberen te zeggen dat er nauwelijks wat van te volgen is. Het publiek wat dan nog eens in de studio zit, zitten als een stel schapen vervolgens alleen maar te klappen als 'hun' lijsttrekker er ff een onliner door heen heeft gegooid.
Nee je wordt niks wijzer van zo'n debat, en als dan nog eens ex-minister Heinsbroek zijn mening mag(!) geven, dan kan zo'n programma alleen maar op je lachspieren werken, of mateloos irriteren....
Oud 4 January 2003, 00:18   #11
GregoorvanDijk
Guest

Standaard

Ik ergerde me ook aan Frits Wester. Ik leer nu zelf op mijn opleidinkje dat je als gespreksleider niet je mening mag geven. Ach, ik kijk toch weer, maar dan meer om naderhand commentaar te geven. Heinsbroek sprak trouwens nog wel redelijk de waarheid, al voelde je de messteken onder water richting Zalm. Balkellende zei zoals altijd weer eens niets. Maar dan doet ie ook niks fout, en hopla, in de peilingen 9 zetels winst. waarom is mij compleet een raadsel. Ik kan me niet voorstellen dat half nederland ineens braa Christen is geworden. Maarja, 'die Balkenende ziet er wel braaf uit, dus zal wel weinig verkeerd doen'. Niet traditioneel Limburg/Brabant en Zeeland stemmen CDA, maar inmiddels ook de rest van atheďstisch Nederland stemt CDA. Zelden voorgekomen.. Maarja, een man zonder eigen mening voor een volk zonder eigen mening.. Het heeft wel wat
  Met citaat antwoorden
Oud 4 January 2003, 12:50   #12
A-Man
Guest

Standaard

Even een vraagje hoor, kweenie of ie hier thuis hoort maarja..

Wie heeft er allemaal alle verkiezingsprogramma's gelezen?
...
  Met citaat antwoorden
Oud 4 January 2003, 13:07   #13
GregoorvanDijk
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by A-Man

...
Ik heb mij verdiept in die van VVD, PvdA, SP en CDA.. Ik geef ruiterlijk toe dat ik de rest niet gelezen heb Maarja, dat kan ook bijna niet, daar heb ik echt geen tijd voor.. Ik volg ze wel gewoon op TV enzo.
  Met citaat antwoorden
Oud 4 January 2003, 13:08   #14
Stapper
Guest

Standaard

Citaat:

...
vorig jaar heb ik met de gemeenteraad een paar verkiezings programma's door gelezen en dan vooral gelet op wat ze met de studenten doen en daarop een keuze gemaakt, maar voor landelijk maakt het mij niet echt super veel uit
  Met citaat antwoorden
Oud 4 January 2003, 13:15   #15
eneri
Guest

Standaard

Citaat:

...
ik niet, ik hoef ook neit te stemmen. anders had ik die van de pvda, sp, groenlinks en D'66 doorgelezen denk ik.
  Met citaat antwoorden
Oud 4 January 2003, 13:33   #16
Plankje
Guest

Standaard

Citaat:

...
ik heb van redelijk wat partijen t verkiezingsprogramma wel gelezen. Ach je moet wat als je je verveelt he
  Met citaat antwoorden
Oud 4 January 2003, 13:42   #17
Nightwolf
Nerd

Nightwolf's Avatar

Standaard

morgen lees ik al die programma's nog eens door van de grote partijen
Oud 9 January 2003, 13:41   #18
phoebie30
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by Stapper
1.6 miljoen van de nederlandse kiezers is zeker dom, stemde op een dode man

maarja, we zijn en blijven kudde dieren, we stemmen inpulsief en letten niet op wat we doen, want dan was er niet zo veel op een dode man gestemd
En bedankt , je wist toen toch nog niet wat de LPF verder ging doen na zijn dood, misschien hadden ze wel op een normale manier Pim zijn ideeen uitgewerkt. Dat weet je toch nog niet op het begin. Wat nou dom, Wat heb jij gestemd dan??
  Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2003, 16:58   #19
GregoorvanDijk
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by phoebie30

En bedankt , je wist toen toch nog niet wat de LPF verder ging doen na zijn dood, misschien hadden ze wel op een normale manier Pim zijn ideeen uitgewerkt. Dat weet je toch nog niet op het begin. Wat nou dom, Wat heb jij gestemd dan??
Hier ben ik het ergens nog wel mee eens.. Ik vond het in eerste instantie ook dom om door te gaan. Maar aan de andere kant: was de LPF accuut gestopt, dan was dat min of meer een vrijbrief om maar iemand te vermoorden als je t niet met hem of haar eens bent, en dat lijkt me ook geen goede zaak. Nu hebben we allemaal gezien dat de LPF ook niks is, en zullen ze langzaam wegvallen. Ook prima lijkt me.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2003, 20:36   #20
Karma-Killer
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by RickClan
Hier ben ik het wel mee eens...en dat is ZONDE!
  Met citaat antwoorden
Oud 12 January 2003, 15:47   #21
bruggi
Guest

Standaard

Ik denk (en merk) ook dat ontzettend veel mensen niet goed nadenken over hun keuze.... "Ja die ene kale is toch van de SP? Komt wel gezellig over ja! Daar ga ik op stemmen denk ik" Wouter Bos heeft echt een lekker kontje!" Waar gaat dat heen ???
Dat irriteert me echt: straks zeker weer zeuren dat het allemaal niet gaat zoals men wil! Verdiep je dan ook wat meer in de verkiezingsprogramma's e.d. denk ik dan zodat je echt weet waar je op stemt.
Ik mag helaas nog niet stemmen ben net een paar weekjes te jong...
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Berichting Regels