|
Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen. |
![]() |
|
Onderwerpopties | Stem op Onderwerp | Weergavemodus |
![]() |
#1 | |
.
|
![]()
Ik las deze reply in het topic van LoeLoe over het slaan van kinderen...
Citaat:
mij is aangeleerd (zonder corrigerende tik ![]() Een hond reageert namelijk al op je gevoelens en je stem en weet dan of deze wat fout heeft gedaan ofniet. Als je dan uithaald krijg je alleen het effect dat een hond agressief gaat worden.. immers zo gaat het bij mensen ook. Als een kind altijd wordt geslagen, gaat deze uiteindelijk ook agressieve reacties vertonen. Bij een hond gebeurd dit alleen wat sneller vanwege het instinct (denk ik) Mijn methode om een hond te laten merken dat deze fout zat is door em te laten schrikken als deze iets fout doet of door een stemverheffing de plaats te laten weten. Als de hond je negeert is een tik uiteraard wel geschikt, maar dan niet een tik op de neus (extra gevoelig en kan je makkelijk beschadigen) of een schop in de maag ofzow, maar gewoon een redelijk harde tik op de kont (same as by kids een pets voor de bil) uit je mening ![]()
![]() |
![]() |
#2 |
Guest
|
![]()
Honden zijn minder intelligent en kan dus niet net zoals een kind worden opgevoed... In slechts enkele gevallen vind ik een lichte tik een oplossing.
Wij hebben een hond die vroeger nogal mishandelt is. De eerste jaren mochten wij hem niet bij zijn nekvel pakken, geen krant optillen en in de buurt van zijn hoofd houden of mocht iemand met een zware mannenstem tegen hem praten. Ik denk dat een hond die tevaak geslagen wordt (als correctie) sneller zulke "mishandelde effecten" (zoals extreem bang etc) ondervindt, dan bijvoorbeeld een mensenkind. |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]()
Ik denk dat dat ongeveer hetzelfde werkt als bij kinderen. Foute dingen niet afstraffen doormiddel van een tik of iets dergelijks. Goede dingen uitbundig belonen, zodat ze ook echt in de gaten hebben van: Eej cool ik doe het goed. En dan vergaan die dingen die ze fout doen vanzelf wel. JE moet wél zo'n beest aangeven van: neej dit is niet goed. Maar dat hoeft niet door zo;n beest dan helemaal ondersteboven te schoppen ofzo.
![]() |
#4 |
Lid
|
![]()
onze eerste hond gaven we altijd een tik op de neus. de situatie met deze hond is echter zo uit de hand gelopen dat we m terugbrachten naar de fokker, en die heeft m na een tijd laten inslapen.
zijn gedrag kwam niet daaruit voort maar waarschijnlijk n aangeboren afwijking ofzo. iig doen we dat nu niet meer. het is onnodig om dieren op zo'n wijze te corigeren. een flinke stemverheffing is bij onze honden vaak genoeg. tis ook een kwestie van goed opvoeden. alleen jammer dat het grootste gedeelte van de hondenbezitters dit nou niet echt bepaald goed doet ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Guest
|
![]()
Tja, hondjes nu wel of niet slaan. Ik zeg: alleen als uiterste maatregel. Onze hond is vroeger ook geslagen (en in een fikkend huis gezet, maar dat terzijde) en hij heeft na vier jaar pas geleerd dat een tijdschrift niet automatisch betekent dat hij een klap krijgt. Het nadeel is dat het een fox is en die zijn ontzettend eigenwijs. In extreme gevallen krijgt hij dus wel eens een tik(je) op de kont, maar meestal is een stemverheffing genoeg.
Maar als hij mij echt vals zou bijten met de bedoeling om me te doden, dan zou ik hem wel de kamer door schoppen. Maar da's mijn instinct ![]() (en dat gebeurt toch niet) |
![]() |
![]() |
#6 |
Guest
|
![]()
wij gaven onze hond soms ook een tik op de kop, vooral toen ie jong was als hij weer eens voor de 100x iets van de tafel af wilde eten, maar natuurlijk nooit hard. Overigens zegt zelfs martin gaus dat een tik voor een hond zeer leerzaam kan zijn, je laat zien wie er dan de baas is. Gebeurt in de natuur toch ook, dat een hond(wolf oid) weleens een duw krijgt van zijn moeder of een tik
Laatst aangepast door PFP : 7 April 2003 om 12:56 |
![]() |
![]() |
#7 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#8 | |
Guest
|
![]() Citaat:
Een kind heeft ook zo'n soort gedrag, alleen als de ouder dat ziet dat sla je dat er ook weer uit. Je wilt niet dat de omgeving ziet hoe angstig jouw kind is. Dieren echt hard slaan vind ik niet kunnen, in de natuur zijn ze ook niet te ruw met elkaar. Als mensen kwaad zijn moeten ze leren dat niet te ventileren op dieren die er niks aan kunnen doen. |
|
![]() |
![]() |
#9 |
Guest
|
![]()
Ik heb geleerd uit de praktijk dat je een hond niet iets kan leren door te slaan...het tegenovergestelde juist! Je leert hem juist kunstjes als zit en lig door hem te belonen wanneer hij/zij het goed doet!
Maar ik vind wel dat slaan bij corrigeren nodig is. Voorbeeldje: Onze hond liep altijd door de heg naar de buren...best irritant, zowel voor ons als voor de buren. Uiteindelijk heb ik mezelf zo'n beetje in de heg verstopt om als de hond er doorheen zou gaan een klap op zun snuit met een krant te geven. Niet afranselen, natuurlijk niet...ik hou teveel van hem om zoiets te doen...maar gewoon een 'corrigerende tik'. Gevolg? Hij heeft het niet weer gedaan. Natuurlijk hoef je niet bij alles wat de hond (of enig ander dier) fout doet te gaan slaan...dat is natuurlijk absurt. Stemverheffing helpt vaak ook, maar niet bij alles. Dus ook hier, net zoals het kinderen-een-corrigerende-tik-geven-topic dit is nodig soms. |
![]() |