Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Prev Vorige Bericht   Volgende Bericht Next
Oud 14 May 2003, 13:30   #39
the_sage
Guest

Standaard

éénnuh hele goede middag allemaal!

Bladibladibla, wat een lange discussie zeg. Ik had vanmorgen twee mensen aan de deur die via de link van jeugdcriminaliteit probeerden het geloof aan mij uit te leggen. De normen en waarden waren weg etc. etc. Daar heb ik een best wel boeiend gesprek over gehad. Dit vertelde ik een vriendin en die zei dat hier een intressante discussie stond. Zo doende ging ik het maar een beetje lezen maar merkte dat het toch wel erg veel is. Ik heb dus niet alles gelezen maar ik ga toch mijn mening hier proberen uit een te zetten over het geloof.

Ten eerste wil ik zeggen dat ik open sta voor religie en geloof. Mijn ouders zijn daar ook heel neutraal over en ben dus ook niet gelovig opgevoed. Mijn moeder vond dat ik helemaal zelf moest achterkomen van wel oogpunt ik het leven zou moeten benaderen. En dat vind ik een terechte instelling.

Ik ben nu 18 jaartjes oud en heb van veel verschillende kanten argumenten gehoord en opgenomen in mijn gedachtegang. Zo ben ik in Taizé geweest (Christelijke communie in Frankrijk), sta ik dus open voor gesprekken met gelovigen die aan de deur komen en praat ik ook weleens menigmaal met gelovigen in mijn omgeving. De invloed van de andere kant komt onder andere van de filosofen Martha Nussbaum, Simone de Beauvoir, Pascal (a.k.a. Def P), mijn godsdienstleraar en menig gesprek. Alles bij elkaar denk ik redelijk veel na over de maatschappij en godsdiensten.

Religie, als je neutraal naar de wereld kijkt zie je overal op de wereld religies. Veel religies. De vraag reist dan automatisch, "Welke religie is juist?" Mijn antwoord is daarop dat ik denk dat alle religies juist en tegelijk ook onjuist zijn. Ik denk dat alle religies hun eigen juiste beginselen ('Normen en Waarden' -term). Je kan niet zeggen dat een groep mensen 'verkeerde' normen en waarden hebben. Ze zijn hooguit anders, maar ze zullen wel uitgaan van respect voor de medemens en handelen naar het 'goede'.

Alle religies zijn dus juist uit mijn oogpunt. Alle religies (dus ook het christendom) proberen moeilijke, 'niet-te-vatten' dingen te verklaren. Dat is logisch en dat is mensenlijk, het eerste wat een mens doet in een vreemde situatie is conclusies trekken (ongeacht of ze waar zijn of niet). Ik vind het dus erg onwaarschijnlijk dat die mensen de juiste conclusies hebben 'verzonnen'. Dat blijkt ook als je naar de bijbel kijkt merk je dat ook steeds meer dingen omver geworpen worden doordat ze opeens te verklaren zijn.

Een ander probleem waar niet-gelovige vaak op stuiten is dat ze niet kunnen uitleggen waarom er geen god zou kunnen zijn. Gelovigen presenteren god namelijk als iets onverklaarbaars en ontastbaars. Zoals ik al zei ben ik in Taizé geweest, daar ben ik heengeweest met een compleet 'open mind'. Ik heb in die week veel gepraat en heb me min of meer overgegeven aan het geloof. Ik voelde inderdaad ook wat jullie 'god' noemen. Ik moet zeggen dat het een zeer aangenaam gevoel was, dat god in me zat. Na de week ben ik er echter achtergekomen dat ik god zelf gecreëerd had. Ik had weer wat afstand genomen en ging alles rationeel op een rijtje zetten. God is dus niet een hogere hand maar iets wat in je zelf zit dat je zelf schept.

Terug naar Religie waar het allemaal om draait. Ik denk dat er echter een groot probleem is met religies. De ene religie respecteerd de andere niet. Dat heb je gezien in de vele oorlogen die onze geschiedenis kent en zelfs in de hedendaagse maatschappij met ons geliefde christelijke Bush tegenover het slechte as van het kwaad. (De as van het kwaad wordt echter veroorzaakt wegens desrespect van de Islamitische landen en de arogantie van de eigenzinnige VS, maar dat is een ander verhaal). Religies respecteren elkaar simpelweg niet terwijl ze vaak dezelfde beginselen hebben "Handelen naar wat goed is".

Begrijp me goed, ik vind de beginselen van een geloof goed, dat is namelijk dat men goed handeld en de medemens lief heeft. Daar zal iedereen het mee eens zijn en iedereen handhaafd dat ook op een bepaalde manier. Het probleem vind ik echter dat vanuit dat principe de waarden en normen voor je worden opgeschreven. Kortom, jou manier van leven wordt door iemand anders opgeschreven. Je kan zeggen dat dit god is, maar dat vind ik erg gemakkelijk. Jij hebt zelf geen vrijheid meer, want je maakt niet je eigen keuzes.

Fragment uit het stencilpakket “Filosofie als passie – Karen Vintges” (bladzijde 87) (over simone de Beauvoir):
De etische mens kan niet in absolute waarden buiten hem, zoals God, geloven. De mens die zich vrij wil onderkent dat hij zelf zijn waarden schept. Hij onderkent dus dat een moraal, geënt op algemene abstracties zoals menselijkheid of universele rede, niet bestaat, en dat de ethiek slechts te vinden valt op het niveau van het dagelijkse bestaan, oftewel in de gesitueerde dimensie

Ik denk dat men echter bang is om te kiezen voor een eigen leven. Niemand wil namelijk slecht doen. Ik denk dat als jij goed nadenkt bij jezelf dat jij je eigen goede normen en waarden kunt vaststellen. Dan hoef je niet vast te zitten aan dingen die in de bijbel beschreven zijn. Je bent geheel en al vrij in het maken van je eigen keuzes. Je kunt je laten beïnvloeden door een hoop mensen. En als jij vind dat jij geen sex voor het huwelijk wil hebben en je hebt daar zo je redenen voor dan is dat prima. Zolang jij je keuzes maar verantwoord.

Jij bent verantwoordelijk voor de keuzes die jij maakt. Je moet verantwoording kunnen afdragen voor de keuzes die je maakt. Je kunt zeggen "Ok, ik leef vanuit de bijbel en handel naar wat er in de bijbel mij voorgeschreven wordt". Besef dan wel dat jij eigenlijk niet leeft maar je je laat leven (door in dit geval de bijbel). Daarmee heb je dus geen controle over je eigen leven en ben jij slechts een poppetje van een boek geworden.

Samengevat:
- Alle geloven zijn hetzelfde.
- Jij schept god zelf in your own mind.
- Andere religies worden afgedaan als niet-waar en bestreden.
- Maak je eigen keuzes en laat je niet leven door waarden en normen die jij niet hebt verzonnen.

wakker worden!

P.s. het is een lang stuk, mochten er dingen onduidelijk zijn of je wilt me aanvallen op stukjes, citeer dan dat kleine stukje en ik zal nog duidelijker proberen uit te leggen wat ik daar bedoelde of ik ga erover in discussie met jou.

Berichting Regels