|
Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken! |
![]() |
|
Onderwerpopties | Stem op Onderwerp | Weergavemodus |
![]() |
#1 |
Guest
|
![]()
Dit topic naar aanleiding van een uitzending van Oprah.
Het ging over ontgroeningen en dat weer naar aanleiding van een massale , naja , slachtpartij in Amerika. Er was een ontgroening op een , ik geloof, meisjesschool. Ik weet het niet PRECIES meer! Dus verbeter me als ik het fout heb. De 1e klassers werden naar een voetbalveld gelokt door de 4e klassers, om voetbal de spelen. Maardat was niet het geval. Op het voetbal ''slacht'' veld werden de meisjes in elkaar geslagen , er werd terpentine in hun keel gegoten , ze werden ondergesmeerd met o.a giftige verf , urine en varkensingewanden. Het was ook gefilmd en het was echt HEEL ERG om te zien. Er waren echt gewonden na afloop , gebroken botten , hoofwonden enzovoort. Nou snap ik dat NIEMAND het hier mee eens is maar mijn vraag : Wat vinden jullie van ontgroeningen in het algemeen ?! Vinden jullie dat het door incidenten als deze afgeschaft moet worden ?! En zelf nog wilde verhalen? |
![]() |
![]() |
#2 |
Guest
|
![]()
ontgroeningen vind ik erg fout, dat is ook 1 van de redenen dat ik mij niet heb aangemeld voor de studenten vereniging rechten. Die zijn daar berucht voor.
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Lid
|
![]()
Tsja, ten eerste denk ik dat hier vast reacties op zullen komen als: maar dat is in Amerika... Die ver-van-mijn-bed gedachte is bekend. Maar zoiets zou hier ook kunnen gebeuren, want volgens mij worden die ontgroeningen steeds extremer. Ik heb er nog geen meegemaakt en ook weet ook helemaal niet hoe dat gaat dus verder kan ik er niet over oordelen. Maar ik weet wel dat er soms doden vallen (ja ook in Nederland) door extreem alcohol gebruik of iets dergelijks.
En of zoiets afgeschaft moet worden? Misschien wel. Maar ik denk dat er eerst zoiets moet gebeuren zoals dat voorbeeld in Amerika, voordat de regering op het idee komt in te grijpen. En àls je het afschaft, dan moet je consequent zijn en misschien wel gewoon studentenverenigingen verbieden? Maar daar komt dan weer veel tegenstand op enz. Dus is het nog maar de vraag òf je er wel iets aan kunt doen.
![]() |
#4 |
Guest
|
![]()
Die uitzending heb ik ook gezien. Ik vond dat het er echt hard aan toe ging, er waren geloof ik ook superveel gewonden. Ik vind dat er op zich wel ontgroend mag worden maar dan op een leuke en grappige manier, die dan ook voor iedereen leuk en grappig is
|
![]() |
![]() |
#5 |
Guest
|
![]()
Jups , vind ik ook.
Maar ALS je het niet verbied , gebeuren er toch wel weer dat soort dingen. En het is wel zo , het gebeurd ook in Nederland. Ga maar is kijken op www.ontgroening.com. En je kan het wel laten door gaan in de zin van ''Laten we ontgroeningen voor iedereen leuk houden'' maar het is niet te controleren. |
![]() |
![]() |
#6 |
Guest
|
![]()
1 jaar geleden was met een studie vereniging in Nijmegen geloof ik ook een ontgroening geweest. Ze hadden een soort surveivaltocht en ze moesten de tassen in een zaaltje zetten, nadat iedereen nat en bezweet was, moesten ze naar een tent toe en daar zouden dan douches zijn, jongens en meisjes daarheen.
Tent werd op slot gedaan of gebouw, weet niet precies meer en ze hebben daar 2 dagen gezeten met 5 flessen water en 5 brooden met iets van 50 mannen en vrouwen. Das toch verschrikkelijk? Stel dat je dan ongesteld ben ofzow en dan bezweet geen spullen, telefoon schoone kleren of wat dan ook!! ![]() Das gewoon te erg voor woorden...... Uiteindelijk zijn de ouders hun gaan zoeken en hebben hun gevonden, voor demeeste was het echt een traumatische ervaring..... Dat mensen zo ziek kunnen zijn om dit elkaar aan te doen, das toch triest? |
![]() |
![]() |
#7 |
Guest
|
![]()
Tja, het hele begrip ontgroening staat me ontzettend tegen. Rare manier wan anderen terugpakken voor wat jij het jaar ervoor zelf doorgemaakt hebt en dat allemaal zogenaamd onder het mom van "een band met elkaar krijgen". Vernederd worden om later een gezellige tijd te hebben... kromme gedachte eigenlijk. Met mensen die me uitschelden, vernderen en me dingen laten doen die ik niet wil, drink ik later echt niet vrolijk een biertje.
![]() Ik kan me wel ergens indenken dat je een bepaald saamhorigheidsgevoel kweekt onder eerstejaars door zo'n "K.M.T.", maar het kan toch ook heel anders? Mijn broer is lid van een vereniging in Rotterdam waar ze het anders doen. Daar delen ze eerstjeaars in groepjes in, onder leiding van "Mama's en papa's", laterejaars. Daar gaan ze ook wel een paar daagjes op kamp geloof ik en er is een verplichte kennismakingsweek, maar dat staat tenminste in het teken van gezelligheid. Je leert mensen kennen. En dat is de reden om ergens lid te worden. |
![]() |
![]() |
#8 |
Watch it!
|
![]()
vind het echt ziek hoe sommige ontgroeningen gaan, acht ziek gewoon. Bij ons hadden ze dit jaar tijdens de kermis in de stad dat ze wc papiertjes moesten verkopen om zo geld te verdienen om uit eten te gaan, das dan wel orgineel
![]() Maar soms gaan mensen echt te ver ![]()
![]() |
#9 |
Guest
|
![]()
Dat verhaal van dat leven op water en brood heb ik ook inderdaad ergens gelezen.
Er zijn bevoorbeeld ook van die fijne dingens als : 5 uur in kleermakers zit zitten en dan moet je OPPEENS een onmogelijk opdracht doen. Er waren dus mensen die na 2 weken nog een half verlamd been hadden. 2 uur lang gescreeuw aanhoren , Dat soort dingen. Verschrikkelijk ![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Guest
|
![]()
Een ontgroening moet best kunnen, maar dan wel op een normale manier en dat het een beetje leuk blijft. Ik snap niet dat mensen zulke onzinnige dingen kunnen doen.
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
° Blub °
|
![]() Citaat:
ok, ik heb natuurlijk wel sommige momenten afgezien, maar nadien ben ik wel blij dat ik het gedaan heb. MAAR idd het verhaal wat jij vertelt is zeker niet te aanvaarden ![]() ![]() ![]() Maar studentenvereningen weten hier , in gent toch, als er iets ernstigs gebeurt of er wordt klacht ingediend dat ze nooit meer een doop mogen houden.
![]() |
![]() |
#12 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#13 | |
° Blub °
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14 |
ubergruber
|
![]()
Ontgroeningen zijn goed!
waarom Je maakt samen met een groep 1e jaars iets mee waar leuke dingen in voor komen en ook hele vervelende dingen in voor komen. je krijgt een echt team gevoel je sleept elkaar er door heen. Je bent een club een team maakt hetzelfde mee krijgt een ultiem sterk groeps gevoel. Later ben je ontgroend en weet je dat iedereen van de club hetzelfde heeft meegemaakt. Lidmaatschap is dus iets waard en niet zomaar iets wat je ophaald. Je hebt zo jaargenoten en clubgenoten die je nog heel lang kent en waar je veel profeit van kunt hebben. Tenslotte is hulpvaardigheid naar elkaar erg hoog. Ook scouting kent ontgroening, om precies dezelfde reden. Je lidmaatschap is niet zomaar iets en je hoort bij een club pas echt na je ontgroening een sterk team en groepsverband komt boven. 2 scouts die elkaar niet kunnen uitstaan door totaal verschillende persoonlijkheden zullen elkaar onvoorwaardelijk steunen in een situatie waar 3den bij betrokken zijn. (eigen team belang). studenten vereniging waarom in hemelsnaam? Studenten verenigingen zorgen voor entertainment, zorgen er voor dat er altijd wat te doen is. Leren je als je van buiten je studie stad komt een basis geven in een nieuwe vreemde stad. een ideale plaats om nieuwe vrienden of vriendinnen op te doen. Mensen te leren kennen. maar ontgroeningen zijn slecht sommige zijn idd echt niet goed te praten. Zoals de extreme voorbeelden die eerder al gegeven zijn. Dat soort dingen kun je niet maken. Kijk er gebeuren bij ontgroeningen altijd dingen die de deelnemers niet leuk of prettig vinden dat is nu juist de truuk van het hele gebeuren. Echter het moet altijd controleerbaar zijn. Er zijn talloze manieren bekend om een ontgroening controleerbaar en veilig te maken.
![]() |
#15 | |
° Blub °
|
![]() Citaat:
cantus= (letterlijk vertaald uit het latijn: gezang) = zingen en drinken ![]()
![]() |
![]() |
#16 |
Lid
|
![]()
Opgelet!
Ik heb een aantal reacties verwijderd, die geen discussie-gehalte hadden of die niet ontopic waren. Ook zijn er reacties verwijderd die enkel als doel hadden het zwart maken van het fenomeen studentenvereniging. Dat is dus niet de bedoeling... Gaarne vanaf nu ontopic reageren met posts waarin ook argumenten worden vermeld. Dat is namelijk een van de essentiele onderdelen van een discussie. Begrijp je dit niet, dan kun je me een PM sturen. Kun je dit niet, dan zul je op ADB moeten blijven. Dank u.
![]() |
#17 |
Lid
|
![]()
Ik heb ontgroening altijd gezien als een tongzoen, maar dat terzijde
![]() Mijn mening over dit soort ontgroeningen is dat ze verboden moeten worden (nee, geen sluikreclame voor een bepaald merk drop). Denk eens aan de fysieke en mentale klachten, misschien wel trauma's na zo'n ervaring? Als je opgesloten word zonder fatsoenlijk eten en drinken. Stel dat je dan claustrofobie hebt, en je helemaal door het lint gaat? Hoe zou je je dan voelen als je die persoon zelf zou zijn, of een ander in die afgesloten ruimte? Juist... Onprettig om het met een normaal woord te zeggen (anders word het schelden) Ik ben ertegen! ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Guest
|
![]()
Natuurlijk zijn er studentenvereningen waarbij het ontgroenen allemaal heel leuk is enzo, maar mijn mening is toch dat het niet kan. Vooral als je hoort over de gruwelijke gebeurtenissen die er bij het ontgroenen zijn gebeurd. Mensen vernederen is nou niet echt een leuk iets om verwelkomt te worden bij een studentenver. Verder zijn kenningsmakings excursies (bijv..) wel leuk! Waar mijn zus studeert (zit niet in een studenten vereniging..) gaan ze een paar dagen ergens naar toen, Antwerpen ofzo. Naar mijn mening is dat toch veel leuker dan een traumatische ervaring of een vernederende herinnering te hebben?
|
![]() |
![]() |
#19 |
Guest
|
![]()
er is ook een verschil tussen een kennismakingstijd van je opleiding en kmt van een studentenvereniging. Bij de eerste zullen er geen nare dingen gebeuren, want veelal wordt dit (mede)georganiseerd door docenten en vaak krijgen studenten (3e jaar ofzo) die het organiseren er studiepunten voor, dan wil je niet dat er iets slechts gebeurt.
|
![]() |
![]() |
#20 |
Guest
|
![]()
Hee,
Ik vind ontgroeningen echt wel 1 van de meest onzinnige en nutteloze dingen die je kunt bedenken. Het heeft totaal geen doel. Als het nou nog gewoon een leuk geintje was maar in de meeste gevallen worden er gewoon mensen gekwetst of wordt ze iets lichamelijks aangedaan. Wat is daar nou de lol van? Van mij mogen de ontgroeningen dus best afgeschaft worden. doeggg Lon ![]() |
![]() |
![]() |
#21 | |
Guest
|
![]() Citaat:
Die aflevering heb ik ook gezien. Echt verschrikkelijk. Ik werd echt misselijk van de onwetenheid en arrogantie van die meisjes uit de 4e klassen, maar ook van de 1e klassers, die er alles voor over hadden om geaccepteerd te worden. ![]() |
|
![]() |
![]() |
#22 | |
ubergruber
|
![]() Citaat:
je hebt ook islamieten die zich als alquida laten trainen een vliegtuig kapen en een gebouw binnen vliegen. Dit kun je op tv laten zien en dan de trainingskampen op tv brengen maar zijn dan alle islamieten en islamitisch gebaseerde clubs en verenigingen zo?
![]() |
![]() |
#23 |
Über Mensch
|
![]()
ik ben wel voor ontgroeningen maar vind dat dat nooit gepaard mag gaan me geweld of dingen waardoor de gezondheid ernstige schade lijd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#25 |
-
|
![]()
Op de hoge school in Lier is het twee jaar geleden ook fout gegaan in de afdeling verpleegkunde...
En meisje had daar een giftige stof binnengekregen en moest weggevoerd worden naar ziekenhuis... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#27 | |
Lid
|
![]() Citaat:
ik keek echt met me mond open toen ik het zag. zo erg dat die ontgroeningen zijn.
![]() |