Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Prev Vorige Bericht   Volgende Bericht Next
Oud 23 December 2003, 17:26   #33
eneri
Guest

Standaard

ohh heerlijk vind ik dit filosofisch gediscussieer!Ik geniet hier echt van

ontopic:

Citaat:
Originally posted by WhizzCat
[B]"Ik denk, dus ik ben" Descartes, hier kan ik me wel aardig in vinden, zij het dat dit eigenlijk niet helemaal volledig is.
hoe weet je nou dat denken bewijst dat je bent? Juist door het denken kun je twijfelen of je wel bent. Je kan neit zeker weten of je zelf denkt. Ook dat is maar een aanname. Voor t zelfde geldt is ons hele leven al voorgeprogrammeerd, inclusief ons denken.

Citaat:

Duidelijker uitleggen, pfoei, da's een moeilijke want dit is een stukje filosofie.
I know..ik daag je uit

Citaat:

Stel je voor, je ziet een kudde bruine paarden, ja? Enfin, je ziet een hele poos niks anders dan dezelfde bruine paarden en dan opeens zie je een schimmel! Is dat dan geen paard? Tuurlijk wel, het idee "paard-heid" is eeuwig net als "mens-heid". Het idee mens is iets dat op zijn achterbenen rond wandelt, twee armen en twee benen heeft en een hoofd.
dit klinkt als plato

Citaat:
Nu is die idee van mens-heid de eeuwige vorm, maar "een mens" daarentegen is meer. Dat is meer dan alleen een fysiek omhulsel met diverse algemene kenmerken. Daarin zit nog iets meer, iets dat ervoor zorgdraagt dat wij ondernemen, en nog vééééél belangrijker, iets dat zorgt dat wij vragen."1 Dwaas kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden". Heb je ooit een paard in de wei zien filosoferen? (Overigens, "filosofie" betekent: "iemand die naar inzicht streeft").

Nou okay, dan houdt het op, je weet immers niet of dat paard aan het filosoferen geslagen is? Of wel...?

Als je dat met je ogen bekijkt lijkt het van niet, maar als je het gaat beredeneren misschien wel, trouwens, de kunst van de logica en redenatie is iets wat ook in ons zit en waarschijnlijk niet in bv. planten of dieren.
bedankt voor je vertaling van 'filosofie' maar dat wist ik wel. Heb Latijn en Grieks gehad.

over dat paard, ik kan geen redenatie bedenken waarmee je kunt bewijzen dat een paard niet staat te filosoferen. Er zijn wel allemaal biologische theorieen enzo, maar echt zeker weten doe je t niet. Het is alleen niet erg aannemelijk.

Citaat:

Waar komt dat dan allemaal vandaan? Daar zijn denk ik maar 2 mogelijke antwoorden voor:

Of alles is God, of er is 1 God die aan alle touwtjes trekt.
dat ging te snel. is t niet gewoon bijvoorbeeld ook mogelijk dat dat paardniet kan filosoferen dmv de evolutie theorie? dan trekt er niemand aan de touwtjes, maar zijn wij ook niet oppermachtig.

Citaat:
Als het eerste antwoord waar zou zijn, dan zijn wij allemaal oppermachtig. Dan hebben wij een vrije keuze.
ik geloof dat iedereen god is maar niet dat we oppermachtig zijn. hang maat af van je definitie van god. jij bedoelt waarschijnlijk de god zoals in t christendom, de islam en het jodendom.

Citaat:
Want omdat je iets nog nooit gezien hebt, betekent dat toch nog niet dat het bestaat? Jij hebt mij nog nooit gezien (nou ja, hooguit op een verdwaalde foto hier ergens) maar dat betekent niet dat ik niet besta, maar je kunt natuurlijk wel concluderen dat ik hier een reply tik en dus besta
het betekent ook niet dat je wel bestaat. En onee, ik kan zeker niet concluderen dat je bestaat opmdat je n reply tikt. Het kan best dat ik(mijn geest) een vaste vorm heeft en dat dat lichaam ergens aan n apparaat ligt, en dat dat apparaat mij mijn wereld voorschotelt, op een manier dat het voor mij lijkt alsof die echt is.
Zoals de Matrix.
Het kan ook best dat mijn ik, omdat een mens sociaal is, het nodig heb andere contacten te hebben. Maar dat ik ondertussen op de maan zit en in mijn hoofd een wereld creër, omdat ik dat nodig heb.
En zo zijn er nog miljoenen andere opties.
Onze hele leefwereld berust op 1 aanname: dat ie bestaat.
  Met citaat antwoorden

Berichting Regels