Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Fun > Aan de Bar...
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Aan de Bar... Onder het genot van een denkbeeldig drankje kun je hier alles kwijt wat je nergens anders kwijt kunt. En het hoeft nergens over te gaan. Spammen en flamen is echter ook hier niet toegestaan!

Antwoord

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 25 October 2003, 10:35   #1
Impressions
Lid

Impressions's Avatar

Standaard

Citaat:
Originally posted by AmbyPur
stemmetjes
Ook niet, onwetende mens!
Impressions is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 October 2003, 11:37   #2
AmbyPur
Lid

Standaard

Citaat:
Originally posted by elvenkindje
Ook niet, onwetende mens!
welles
AmbyPur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 October 2003, 11:43   #3
EternalShadow
Guest

Standaard

Citaat:
Schizofrenie is een psychische stoornis gekenmerkt door een verlies van het realiteitsgevoel, door een soort disfunctioneren van de hersenen. Een schizofreen neemt beelden of geluiden waar die niet bestaan en heeft waanideeën: zo is hij of zij er bijvoorbeeld van overtuigd dat zijn of haar gedachten geregistreerd en gecontroleerd worden. Deze situatie geeft aanleiding tot een vreemd gedrag en gemoedsstoornissen. De ziekte verstoort in aanzienlijke mate de beroepsactiviteiten en de sociale betrekkingen, of maakt deze zelfs onmogelijk.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 October 2003, 11:46   #4
dext0r
veteraan

dext0r's Avatar

Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

AMBER:
symptomen:
-op voor anderen onbegrijpelijke manier angstig of in de war is
-er niet in slaagt om in werk, studie of hobby te presteren wat er normaal gesproken van hem of haar verwacht kan worden
-op een vreemde manier praat, soms ook met nieuwe, zelfverzonnen woorden
-beweert stemmen te horen of praat met denkbeeldige, voor anderen niet werkelijk aanwezige personen
-verhalen ophangt over komplotten of geheime organisaties en daarin soms het eigen gezin of de partner betrekt
-vreemd loopt of beweegt, op zo'n manier dat anderen zich er ongemakkelijk bij voelen
-mensen in de omgeving afschrikt of irriteert door de manier waarop hij of zij zichzelf verwaarloost
-onvoorspelbare woede-uitbarstingen heeft
-de hele dag in bed ligt, maar 's nachts door het huis spookt of in de stad ronddwaalt
-zichzelf kwaad dreigt te doen
-geen vriend(inn)en maakt of hooguit korte, oppervlakkige contacten heeft
-zegt iemand anders te zijn
-zegt dat anderen gedachten uit zijn/haar hoofd trekken of er juist gedachten inbrengen.
Oud 25 October 2003, 12:43   #5
Impressions
Lid

Impressions's Avatar

Standaard

Citaat:
Originally posted by dext0r
beweert stemmen te horen
De schyzofrene persoon 'beweert' dat niet, maar hij heeft nou eenmaal een ander beeld van de werkelijkheid, die niet overeenkomt met het 'normale' werkelijkheidsbeeld. Dus hij hoort de stemmen, tenminste, hij hoort ze niet, maar hij denkt ze te horen wegens een afwijkend hersenfunctionering. Maar het staat vast dat hij niet verzint dat hij ze hoort, in zijn ogen hoort hij ze wel degelijk.
Oud 25 October 2003, 12:52   #6
Pakspul
Banned

Pakspul's Avatar

Standaard

huh !! wie zei dat
Pakspul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 October 2003, 12:58   #7
Impressions
Lid

Impressions's Avatar

Standaard

Citaat:
Originally posted by yo-de-plo
huh !! wie zei dat
Niemand, want het wordt getypt. En de naam van degene die het zei staat ernaast Excuses voor de offtopicheid van mij
Oud 25 October 2003, 13:20   #8
AmbyPur
Lid

Standaard

Citaat:
De schyzofrene persoon 'beweert' dat niet, maar hij heeft nou eenmaal een ander beeld van de werkelijkheid, die niet overeenkomt met het 'normale' werkelijkheidsbeeld. Dus hij hoort de stemmen, tenminste, hij hoort ze niet, maar hij denkt ze te horen wegens een afwijkend hersenfunctionering. Maar het staat vast dat hij niet verzint dat hij ze hoort, in zijn ogen hoort hij ze wel degelijk.
waarom ben ik dan een onwetende mens als ik over stemmetjes begin
Oud 25 October 2003, 13:50   #9
FunFair
.

Standaard

elvenkindje is een sjikkel!!

jah dat vind ik ook!!

en ik ook hoor!!! :kwaaist:
Oud 25 October 2003, 13:54   #10
DarkAngel
Looking at you

DarkAngel's Avatar

Standaard

Citaat:
Originally posted by FunFair
elvenkindje is een sjikkel!!

jah dat vind ik ook!!

en ik ook hoor!!! :kwaaist:
me too
Oud 26 October 2003, 08:31   #11
dyfusica
Guest

Standaard

triest topic dit

even met zn allen grappen lopen maken over mensen die geestelijk niet in orde zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 October 2003, 08:35   #12
dyfusica
Guest

Standaard

Citaat:
met andere woorden hij/zij hallucineert.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 October 2003, 08:43   #13
dyfusica
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by dext0r
AMBER:
symptomen:
-op voor anderen onbegrijpelijke manier angstig of in de war is
-er niet in slaagt om in werk, studie of hobby te presteren wat er normaal gesproken van hem of haar verwacht kan worden
-op een vreemde manier praat, soms ook met nieuwe, zelfverzonnen woorden
-beweert stemmen te horen of praat met denkbeeldige, voor anderen niet werkelijk aanwezige personen
-verhalen ophangt over komplotten of geheime organisaties en daarin soms het eigen gezin of de partner betrekt
-vreemd loopt of beweegt, op zo'n manier dat anderen zich er ongemakkelijk bij voelen
-mensen in de omgeving afschrikt of irriteert door de manier waarop hij of zij zichzelf verwaarloost
-onvoorspelbare woede-uitbarstingen heeft
-de hele dag in bed ligt, maar 's nachts door het huis spookt of in de stad ronddwaalt
-zichzelf kwaad dreigt te doen
-geen vriend(inn)en maakt of hooguit korte, oppervlakkige contacten heeft
-zegt iemand anders te zijn
-zegt dat anderen gedachten uit zijn/haar hoofd trekken of er juist gedachten inbrengen.
zeg als je ergens niks/weinig vanaf weet hou dan gewoon je mond dicht. Er zullen best een paar symptomen op deze lijst kloppen voor mensen met schizofrenie maar lang niet alles klopt.

Schizofrenie is een ernstige hersenziekte, waarbij het contact tussen de buitenwereld (realiteit) en de binnenwereld (gedachten en belevingen) is verstoord. Iemand met schizofrenie hoort bijvoorbeeld stemmen die er niet zijn, of denkt dat hij of zij achtervolgd wordt. Naast deze heftige gedachten en gevoelens is de andere kant van deze ziekte dat de patiënt juist heel vlak is en nauwelijks emoties vertoont. Begrijpelijk dus dat door deze stoornis deze mensen heel anders reageren op bepaalde situaties dan verwacht wordt: soms heel afgevlakt en dan weer onverwacht heftig. Omdat de beleving van mensen met schizofrenie zo anders is dan voor anderen is de wereld om hen heen moeilijk te begrijpen en vaak beangstigend en bedreigend.
Daarnaast zijn er nog problemen met de concentratie, met denken en vermoeidheid. Al deze problemen samen maken het moeilijk om werk, hobby´s, relaties en vriendschappen te krijgen en te houden.

Ongeveer 0,8% van de mensen in Nederland lijdt aan schizofrenie. Dat komt neer op ongeveer 120.000 mensen. Het is dan ook geen zeldzame ziekte. De ziekte is niet gebonden aan cultuur, ras of milieu en komt over de hele wereld voor.

Oorzaak
De precieze oorzaak van schizofrenie is niet bekend. Er zijn aanwijzingen dat erfelijkheid een rol speelt, dus dat de kans op schizofrenie groter is als één van de familieleden ook schizofrenie heeft. Wel is duidelijk dat bij schizofrenie de communicatie tussen de hersencellen niet goed verloopt. Een veel gebruikte vergelijking is die van een telefooncentrale waar de gesprekken verkeerd worden doorverbonden.

Als iemand klachten heeft zoals verwardheid of het horen van stemmen, kan hij of zij gaan praten met een psychiater. Op basis van de klachten, het gedrag en de informatie die de psychiater tijdens de gesprekken krijgt, kan de diagnose schizofrenie worden vastgesteld. Als men op dat moment terugkijkt in de tijd, dan ontdekt men soms dat de ziekte eigenlijk heel geleidelijk is ontstaan. Maar er zijn ook gevallen bekend waarbij schizofrenie als een donderslag bij heldere hemel optreedt.

Schizofrenie treedt meestal op in de leeftijdsgroep van 18 tot 30 jaar, bij vrouwen over het algemeen op iets latere leeftijd dan bij mannen.

De behandeling van schizofrenie
Met de juiste begeleiding en medicijnen zijn veel mensen met schizofrenie in staat om zelfstandig te leven.
De eerste stap in de behandeling is erop gericht weer een goed contact te krijgen met deze mensen. Dat is heel belangrijk, maar vaak ook heel moeilijk. Tenslotte is juist het contact met de buitenwereld zo verstoord geraakt. Pas wanneer het contact weer gelegd is, is verdere behandeling en begeleiding mogelijk. Medicijnen spelen in deze fase een belangrijke rol. Antipsychotica zoals Zyprexa® kunnen de communicatie tussen de hersencellen weer goed laten verlopen waardoor die allereerste stap gezet wordt. Als de werking van deze medicijnen na enkele weken zichtbaar wordt, is het mogelijk om met aanvullende behandelingen zoals voorlichting en trainingen de klachten die horen bij deze ziekte verder onder controle te krijgen.

Verloop
Het verloop van de ziekte schizofrenie is niet voorspelbaar. Bij 90% van de mensen blijft het niet bij één periode van verwardheid. Het merendeel van de mensen blijft last houden van klachten. De klachten zijn per persoon verschillend: bijvoorbeeld vermoeidheid, somberheid, verwardheid, horen van stemmen of concentratieproblemen. Slechts een kwart van de mensen herstelt volledig.

De behandeling richt zich op een vermindering van de klachten en het verminderen van de kans op terugval. Dit is belangrijk omdat het risico op blijvende klachten met iedere terugval toeneemt.
<-----Geplukt van de officiele site over schizofrenie.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 October 2003, 08:58   #14
AmbyPur
Lid

Standaard

Citaat:
Originally posted by dyfusica
zeg als je ergens niks/weinig vanaf weet hou dan gewoon je mond dicht. Er zullen best een paar symptomen op deze lijst kloppen voor mensen met schizofrenie maar lang niet alles klopt.
die lijst heb ik gewoon van een site over schizofrenie gehaald om te laten zien dat schizofrenie wel degelijk met stemmen horen te maken heeft. als jij alles van een site moet plukken weet ik er meer vanaf dan jij
Oud 26 October 2003, 09:02   #15
dyfusica
Guest

Standaard

Citaat:
die lijst heb ik gewoon van een site over schizofrenie gehaald om te laten zien dat schizofrenie wel degelijk met stemmen horen te maken heeft. als jij alles van een site moet plukken weet ik er meer vanaf dan jij
ik quote dextor nog altijd en
niet jouw

En ik snap die ondeste zin niet echt. Je zegt dat je er meer vanaf weet omdat jij de symtomen van site over schizofrenie heb gehaald, terwijl ik precies hetzelfde heb gedaan. Waarom zou jij er dan meer vanaf weten dan ik

Citaat:
dit is ook echt een symptoom dat bij schizofrenie hoort he
  Met citaat antwoorden
Oud 26 October 2003, 09:19   #16
AmbyPur
Lid

Standaard

Citaat:
ik quote dextor nog altijd en
niet jouw

En ik snap die ondeste zin niet echt. Je zegt dat je er meer vanaf weet omdat jij de symtomen van site over schizofrenie heb gehaald, terwijl ik precies hetzelfde heb gedaan. Waarom zou jij er dan meer vanaf weten dan ik

dit is ook echt een symptoom dat bij schizofrenie hoort he
ik poste onder dex' naam
het was een lijst met dingen van: herken je dit? dat kan schizofrenie zijn
en nja onderste zin ik kom net uit bed joh forget about that *grouphug*
Oud 26 October 2003, 09:25   #17
dyfusica
Guest

Standaard

Citaat:
ik poste onder dex' naam
het was een lijst met dingen van: herken je dit? dat kan schizofrenie zijn
en nja onderste zin ik kom net uit bed joh forget about that *grouphug*
ow..

Kan best mrja, sommige dingen op die lijst zijn echt onzin. En dan nog. Schizofrenie kan je niet zelf vaststellen. Moet nog altijd een dokter doen

ok
  Met citaat antwoorden
Oud 26 October 2003, 09:57   #18
AmbyPur
Lid

Standaard

Citaat:
ow..

Kan best mrja, sommige dingen op die lijst zijn echt onzin. En dan nog. Schizofrenie kan je niet zelf vaststellen. Moet nog altijd een dokter doen

ok
je moest ook kijken of je het bij mensen in je omgeving zag ofzo snaptst?

maar nu hou k er over op hoor
Oud 26 October 2003, 11:08   #19
FunFair
.

Standaard

Citaat:
Schizofrenie is een ernstige hersenziekte

pfff vinden wij niet hoor....

Berichting Regels