|
Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken! |
![]() |
|
Onderwerpopties | Stem op Onderwerp | Weergavemodus |
![]() |
#1 |
Guest
|
![]()
Wat vinden jullie van het Christendom?
Ik zelf ben gedoopt, ik ben rooms-katholiek, maar ik ben het absoluut niet met de ideen van het Christendom eens. Maar ja toen ik gedoopt werd mocht ik er zelf nog niet over meebeslissen ![]() Een godsdienst die ik erg interessant vind is wicca, interessant, maar ik geloof er niet in, omdat ik a-theistisch ben en het wicca geloofd in de God en de Godin. Jullie mening over beide graag! |
![]() |
#2 |
Lid
|
![]()
sja weet niet. Ik ben niet gelovig en begrijp nix van 3 kwart van de gebeurtenissen en weet ook niet wat er allemaal gebeurt dus kan niet echt n mening erover geven
|
![]() |
![]() |
#3 |
Geen Super Lid
|
![]()
===> discussie dinges
Heb je een eigen mening en ben je niet bang om andere meningen als onzin af te schrijven ? Kick je ook op slotjes plaatsen en waarschuwingen versturen ? Meld je dan nu aan als stafflid en vind de job van je leven ! |
![]() |
![]() |
#4 |
Guest
|
![]()
Ik vind het Christendom een mooie godsdienst die, mits hij normaal wordt uitgevoerd, een toch wel goede draad in het leven van de mens is, kijk naar de 10 geboden. Ikzelf ben gedoopt, maar voel mij geen Christen, omdat ik dan alles uit zou sluiten terwijl daar geen aanleiding voor is.
Zou je mij misschien willen vertellen op welke ideeën jij doelt? Ik kan wel iets zeggen daarover, maar dan moet je wel ff zeggen waar je op doelt! Hmmz wicca ben ik nog niet zo erg bekend mee, maar ik vind het maar een vage godsdienst, waarin alleen het goede centraal staat, terwijl het kwade toch niet weggevaagd kan worden. Het meest vreemde van de religie wicca vind ik wel dat de God en de Godin met elkaar paren, waarna de God dood gaat en er een zoon altijd voor in de plaats komt. Die in het volgende jaar weer paart met de Godin om daarna te sterven. Vaagggggggggg Racing Bartander |
![]() |
#5 |
Guest
|
![]()
ik ben het helemaal eens met hans teeuwen
|
![]() |
#6 | |
Guest
|
![]()
Ik ben Christelijk, ook van mezelf zeg maar... En waarom? Tja, ik kan gewoon voelen dat het zo is, niet echt uit te leggen..
Citaat:
|
|
![]() |
#7 | |
Guest
|
![]() Citaat:
Racing Bartander |
|
![]() |
#8 | |
Guest
|
![]() Citaat:
Het voorbeeld is gegeven, ja, maar denk je nou dat je met die beperkingen niet kunt leven? Ik merk juist dat mijn leven veeel meer inhoud heeft dan het leven van de meeste jongeren om me heen. En dat voor die paar kleine beperkingen... ik snap niet waarom er niet meer Christenen zijn... Hehe, ik weet het, het is wel logisch, mja, vanaf de andere kant onlogisch. Vaag eigenlijk allemaal ![]() |
|
![]() |
#9 |
Guest
|
![]()
Als Christen sluit je zoiets als evolutie en oerknaltheorie bijvoorbaat uit en dat is wat mij tegenhoudt in het Christendom. Dat is het enige wat ik bedoel. Of God er is dat is maar de vraag, hoewel het onwaarschijnlijk is dat er niets is dat iets gemaakt heeft.
Racing Bartander |
![]() |
#10 |
Guest
|
![]()
Nou, ik weet zelf 100% zeker dat God er wel is. Voor mij is er geen twijfel mogelijk, het kan gewoon niet anders. Ik kan het voelen, merken, etc. etc. Maar ik denk dat je dat gevoel pas hebt als je een tijdje gelooft... Maar die oerknal theorie heb je toch niet nodig? En de evolutie ook niet? Ik vind het persoonlijk zowiezo onzin (en ik ben best realist wat dat soort dingen betreft), en als ik dan moest kiezen, tja... dan ga je zelf verzinnen... Ik heb nu het scheppingsverhaal, maar ik denk ook dat je dat ruim moet zien hoor... Het lijkt er wel op, maar ja...
BTW - ik ga maffen nu, tot morgen.. ![]() |
![]() |
#11 | |
Guest
|
![]() Citaat:
Racing Bartander |
|
![]() |
#12 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
#13 |
Guest
|
![]()
De basisprincipes van het Christendom zijn uitstekend...
Maar als ik soms standpunten van de Paus hoor, dan krommen mijn tenen en vraag ik me af in welke tijd we nu leven, hoe kun je bijvoorbeeld een verbod op condooms verantwoorden, of tegen abortus in bepaalde gevallen zijn... Ook geloof ik absoluut in de evolutietheorie van Darwin ipv het scheppingsverhaal. Heb er toevallig vorig jaar veel over geleerd bij ANW, en wat Smarthezz zegt is een beetje gemakkelijk vind ik, "Het kan gewoon niet".. dan schuif je alle wetenschappelijke bewijzen en ontdekkingen zomaar van tafel. |
![]() |
#14 |
Guest
|
![]()
De ideeen in het Christendom waar ik het niet mee eens ben, is dat God alle macht heeft...Dat alles afhangt van de God, in mijn ogen bestaat er geen God (met alle respect voor mensen die er wel in geloven), niet iemand die daar boven zit en ons leven kan bepalen, die met z'n toverstafje een aarde voor ons heeft gemaakt...wat me ook niet bevalt binnen het Christendom, is dat 1 iemand alle macht heeft, hoe noem je dat? Hiërachisch of zoiets?En dat de mannen, priesters enzo geen vrouw en geen seks mogen hebben, alsof dat een zonde is...waarom heeft zo iemand daar geen recht op? En waarom zijn ze tegen homo's?Wat is er mis met een homoseksueel iemand, laat iemand in z'n waarde, en waardeer zijn of haar voorkeur...
|
![]() |
#15 | ||||
Guest
|
![]() Citaat:
Daarbij is het gewoon triest door te zeggen 'dat kan ik niet uitleggen, das een gevoel', moet je maar eens hans teeuwen zijn nieuwe cd luisteren, daar verwoord hij het prachtig! Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
#16 | |
Guest
|
![]() Citaat:
Ik heb er vorig jaar ook veel over geleerd bij ANW, ik vind het alleen meer grotere onzin worden. Ik snap jou nu alleen niet, de evolutie theorie is helemaal niet bewezen. Anders zou het geen theorie heten. En in de wetenschap is iets pas bewezen als het meerdere keren is gebeurd en nagedaan.. waarom kan dat dan niet als iedereen roept dat het zo is? |
|
![]() |
#17 | |
Guest
|
![]() Citaat:
Volgens mij heet het dictatuur wat jij bedoelt. Die regel van de priesters komt voort uit een bijbelgedeelte waarin Paulus zegt dat hij blij is dattie geen vrouw heeft, omdat hij zich nu beter kan concentreren op z'n werk. Daarin hebben de Rooms Katholieken gevonden dat iedereen die zulk soort werk doet geen vrouw moet hebben. Onzin dus, dat staat er helemaal niet. Het is juist onhandig dat ze geen vrouw hebben... Er is nix mis met homo's. Dat is nou eenmaal de maatschappij van tegenwoordig. Maar... homo's mogen in de kerk niet in de belangrijke plaatsen (dominee, ouderling, etc. etc.), gewoonweg omdat het nou eenmaal niet handig is (om dezelfde reden dat priesters eigenlijk wel een vrouw zouden moeten hebben). Cheerz |
|
![]() |
#18 | |
Guest
|
![]() Citaat:
Het geloof heeft een aantal beginselen waar je je aan moet houden, die je aan moet nemen, om te kunnen geloven. Als je dat niet doet heb je geen begin, geen grondslag, helemaal nix. Dan kan er geen geloof zijn. Ik geloof ook dat alles wat in de bijbel staat waar is, er is ook van veel dingen bewezen dat het echt is gebeurd. Voorbeeld: Egypte. Op een gegeven moment heeft God Egypte vervloekt, op zo'n manier dat het nooit meer een grote plaats in de wereld zou kunnen innemen. Een paar dagen later heeft Syrië Egypte verslagen en sinds dien heeft Egypte nooit meer iets kunnen betekenen. Nog een voorbeeld: Babylonië. (ik d8 dat het Babylonië was) God heeft "voorspeld" dat Babylonië binnen een aantal jaren zou vallen. Dat is ook gebeurd. Sterker nog: de stad Ninevé (hoofdstad) is ZO grondig verwoest dat ze pas zo'n 60 jaar weten waar de stad precies gelegen heeft. Zo weinig was ervan over. Je moet je voorstellen dat ineens Amerika helemaal verwoest zou worden en men pas over zo'n 4000 jaar precies kan vaststellen waar New York heeft gelegen... Zo ingrijpend zijn veel dingen geweest.. Cheerz |
|
![]() |
#19 | |
Guest
|
![]() Citaat:
Verder vind ik het niet horen dat je iemand triest noemt om wat hij gelooft, maar andersom wordt door Smarthezz de rest als onwaar beschouwd. Er is geen enkel bewijs dat God heeft bestaan/ nu bestaat. Verder zijn er wel bewijzen voor de evolutietheorie en de oerknaltheorie. Het is dus puur de rationaliteit waar je het Christendom op aan kunt vallen. Racing Bartander |
|
![]() |
#20 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
#21 | |
Guest
|
![]() Citaat:
Je gelooft alles wat in de bijbel staat? kijk dat is gewoon DOM. Een beetje een X pagina's tellend boek zomaar aannemen. Hoe dom kun je zijn?! Hoe naief ben je wel niet als je geen vraagtekens bij verscheidene zaken zet. Een grote niet nadenkende kudde dieren die elkaar achterna loopt. Daarbij verwerpt niemand mijn andere argumenten. EN de kerk en het christendom zijn een bruut volk geweest dat duizenden mensen heeft afgeslacht en uitgebuit in de geschiedenis! Veel plezier met je geloof! Laatst aangepast door Fade of Light : 16 August 2002 om 14:57 |
|
![]() |
#22 | |
Guest
|
![]() Citaat:
En voor de rest ben ik het grotendeels met Fade of Light eens.. ik vind ook dat je kunt geloven zonder alles klakkeloos over te nemen uit de bijbel. Ook kun je God op je eigen manier zien, er steun bij vinden bijvoorbeeld, maar je kunt het ook sterk overdrijven. |
|
![]() |
#23 |
Guest
|
![]()
ik ben zelf helemaal niet gelovig maar heb wel op de basisschool 8x de hele bijbel gehoort (ieder jaar weer)
![]() ![]() |
![]() |
#24 |
Guest
|
![]()
Wanneer geloof je iets? als er indicaties voor zijn. WAt zijn de indicaties voor het bestaan van een God/Allah/Jozef/Youssef (oops
![]() ![]() |
![]() |
#25 | |
Guest
|
![]() Citaat:
![]() Racing Bartander p.s. eindelijk weer een filosofisch/wetenschappelijk waardige discussie i.p.v. die discussies over kleding enz. |
|
![]() |
#26 |
Guest
|
![]()
Als er over nadenkt kan de evolutie theorie niet. Het begint dus eigenlijk allemaal met een knal. Wat veroorzaakt die knal dan? Hoe komt hetgene wat die knal veroorzaakt daardan? enz
Wat mijn punt is dat het niet ergens begint. ER IS GEEN BEGIN. het is er allemaal al geweest. bijv waarom is die oerknal op dat moment geweest en niet een eeuwen eerder of gewoon nu. Dat er een begin is slaat eigenlijk helemaal nergens op het kan gewoon helemaal niet. (ik heb ff verder gelezen en heb gemerkt, dat er al meerdere mensen daar al over hebben gepraat) Laatst aangepast door blokje : 16 August 2002 om 22:56 |
![]() |
#27 | |||||
Guest
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ja, maar alle bewijzen voor God beschouw jij als onzin.. jij ziet niet in dat het niet mogelijk is om een bijbel zo te schrijven als hij is, als het niet waar zou zijn. En al helemaal niet zo lang geleden. Dat soort dingen beschouw jij als onzin, net zoals ik de evolutietheorie en oerknaltheorie (waar BTW geen goede, vaste bewijzen voor zijn) als onzin beschouw. Citaat:
Ik snap niet dat jij mij nu DOM noemt. Jij weet niet hoelang ik heb zitten twijfelen aan het geloof. Maar ik ben toch uiteindelijk overtuigd. Ik zet ook nogsteeds vraagtekens bij dingen, maar door het geloof neem je ze aan. Dogmatiek heet dat. En we lopen elkaar niet achterna. Waarom denk je dat er zoveel stromingen zijn in het Christendom? Jij vindt dat het Christendom bruut is geweest... Weet je dan ook wel tegen WIE het Christendom bruut is geweest? In die tijd deed ieder volk zo tegen elkaar, als je het niet deed werd je afgeslacht en uitgemoord. Je moet het voorstellen alsof alle landen in Europa constant uit zouden zijn op meer geld, meer goed, heerschappij en wraak voor wat er al gebeurd is, en als Nederland willen we neutraal blijven.. Denk je dan dat we niet terug zouden vechten als we aangevallen zouden worden? Citaat:
![]() Citaat:
Het conflict in Israel ligt al heel lang niet meer vast op godsdienst, maar op degene die discussiëren. Het zijn uiteindelijk domweg 2 volken die naast elkaar moeten leven. Dat willen er veel ook wel, die vinden het allemaal wel best. Het kan ook, er kan best een oplossing gevonden worden, maar de leiders van beide partijen zijn allebei veel te star om ook maar iets toe te geven. Daar ligt het nu aan, en niet meer aan de godsdiensten. (godsdiensten hebben er wel mee te maken natuurlijk, maar dat is niet het hoofdprobleem lijk me) Cheerz |
|||||
![]() |
#28 |
Guest
|
![]()
helemaal mee eens
|
![]() |
#29 | ||||||||||
Guest
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ze waren zo groot dat ze helemaal niet zo zwaar bedreigd te worden, dus dat is een slap excuus om onder je zogenaamde geloofsregeltjes uit te komen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daartbij heb je mijn verdere punten niet weerlegt, durf je niet, of weet je het niet? |
||||||||||
![]() |
#30 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
#31 |
Guest
|
![]()
Sorry mijn reacties zijn moeilijk te onderscheiden van het gehele verhaal. Min excuses hiervoor!
Racing Bartander |
![]() |
#32 | |
ubergruber
|
![]() Citaat:
Ik ben ongelovig ik geloof niet in een god en hang meer aan de wetenschappelijke kant.
![]() |
#33 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
#34 |
Guest
|
![]()
Dus met andere woorden God heeft een fout gemaakt door de mens te maken, mits Hij bestaat en alles heeft gedaan. Hij is dus niet Almachtig.
Racing Bartander |
![]() |
#35 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
#36 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
#37 |
Guest
|
![]()
God heeft dus een fout iets gemaakt, terwijl hij trachtte iets goeds te maken. Ga me niet zeggen dat het toch iets goeds is om iets fouts te maken. Ik zeg niet dat de mens fout is dat zeggen Christenen alleen.
Als God niet bestaat is het natuurlijk moeilijk voor de mens om hem te vernietigen. Een reactie op dat jij zei dat de mensen hem dan al hadden vernietigd. Voor rationeel denkende mensen is het moeilijk om te geloven zonder enige vorm van bewijs. Ik vind het best dat je gelooft, maar hetgeen dat ik niet goed vind is dat je alle andere dingen uitsluit. OF het is vorm van indoctrinatie OF je bent rationeel niet toegankelijk. Misschien wel hetgeen dat eerder werd beweerd door te zeggen dat Christenen 'ziek' waren. Racing Bartander |
![]() |
#38 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
#39 |
Guest
|
![]()
NEE! Tering Tyfus zeg... Hoevaak moet ik het herhalen?!? God heeft de aarde geschapen en wilde dat het goed werd. Hij wist dat het risico erin zat, maar ja, Hij deed het toch, met de kans dat dit gebeurde. Als Hij het niet zo gedaan zou hebben, dan had het voor Hem geen voldoening gegeven. Het is dus geen fout, het is gegaan zoals het kon gaan. God kan het best allemaal maken zodat wij alleen doen wat Hij wil, maar Hij wil niet dat Hij daarin moet ingrijpen. Hij wil dat we er zelf voor kiezen, dat we echt van hem hielden.. Je moet je voorstellen dat je een vriendin hebt die van je houdt, maar alleen maar omdat ze geïnstrueerd is om dat te doen. Uit zichzelf zou ze het misschien niet doen, mja, het is nou eenmaal ingeprogrameerd... Daar is toch nix aan?
Dus de mens is een goede creatie die geen God nodig heeft om te leven. Misschien zijn we allemaal toch wel geprogrammeerd. Voor rationeel denkenden is dit gewoon een optie die moeilijk te vatten is. Waarom is dat moeilijk dan? Met alle atoomwapens die er tegenwoordig zijn.. Ik bedoel niet dat de hele aarde wordt vernietigd maar dat, weet ik veel, China in 1 klap onleefbaar wordt gemaakt of zoiets... Iets wat er niet is lijkt mij persoonlijk moeilijk te vernietigen. Dus als er een nieuwe theorie over het ontstaan van de aarde zou komen dan zou je die OOK geloven? Dat vind ik dus krom. Dan heb je geen stabiel beeld van wat er gebeurd is en weet je ook nooit zeker waar we vandaan komen. Oftewel, je hebt er nix aan, en dat allemaal omdat jij vindt dat je ruimdenkend moet zijn... En ik snap dus niet dat jij mij indoctrinaal of rationeel niet toegankelijk wilt noemen, want dat doe je nu dus wel. En waarom doe je dat? Omdat ik een stabiel beeld heb van verleden, heden en toekomst. Ik weet wat me te wachten staat en heb daardoor een beter, gelukkiger leven. Jij zult altijd heen en weer worden geslingerd tussen allerlei theoriën die je niet uit wilt sluiten (terwijl je het Christendom wel buitensluit BTW, ben jij dan wel rationeel toegankelijk?), waardoor je het nooi zeker zult weten.. Je zult ook niet weten wat je in de dood te wachten staat, of is het dan helemaal afgelopen volgens jou? Lekker leven zul je hebben Ik heb nooit gezegd dat ALS er een nieuwe theorie komt dat ik die dan daadwerkelijk geloof. Je gaat dingen bekijken die kunnen en die niet kunnen en daar trek je dan je conclusie uit. Het gaat of het aannemelijk is door bewijzen of aanwijzing die tot bewijzen kunnen leiden. Het KAN erop duiden dat het zo is gegaan of zo is. Racing Bartander |
![]() |
#40 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
#41 | |
Über Mensch
|
![]() Citaat:
trouwens geloven in een god vind ik bullsh*t, menselijke halucinatie |
|
![]() |
![]() |
#42 | |
Guest
|
![]() Citaat:
Racing Bartander |
|
![]() |
#43 | |
Über Mensch
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#44 |
Guest
|
![]()
Neej zekers niet met het verkeerde been uit bed gestapt, ware het niet dat school wel weer is begonnen - no problem!
Ik vind het gewoon zo stom/dom dat je zo'n reactie geeft op een discussie die toch wel filosofisch aan de hoge kant is voor leerlingen.com Racing Bartander |
![]() |
#45 | ||
Guest
|
![]() Citaat:
Wat is er niet dan? De aarde? Volgens mij wel hoor... Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen.. Ja, dat bedoel ik dus precies. Zoals jij het Christendom hebt uitgesloten zo heb ik de andere theoriën uitgesloten. Daardoor wordt ik niet naïef of ben ik niet van de wereld, maar ik geloof domweg wat anders dan jij. Das het enige verschil. Voor de rest zijn we denk ik aardig hetzelfde.. Citaat:
Grtzz |
||
![]() |
#46 | |
Guest
|
![]() Citaat:
Racing Bartander |
|
![]() |
#47 | |
Guest
|
![]() Citaat:
![]() Persoonlijk ben ik gewoon zeker van mijn geloof in God, en de waarheid van het Christendom. Zoals gezegd, ik kan het voelen, het betekend ook ontzettend veel voor me. Daarom denk ik dat ik wel naar andere theorieën zal kijken, zal toetsen, maar er zal weinig kans zijn dat ik ze ook daadwerkelijk zal geloven. Ik heb mijn antwoorden gevonden in het geloof en zal er aan vast blijven houden.. Veel succes met zoeken naar jouw antwoorden ![]() Cheerz |
|
![]() |
#48 | |
Guest
|
![]() Citaat:
Racing Bartander |
|
![]() |
#49 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
#50 | |
Guest
|
![]() Citaat:
Als God almachtig is dan kan hij alles maken en doen wat hij wil dus kan hij een steen maken die niet op te tillen valt. Echter kom je dan bij het feit dat hij hem ook niet op kan tillen. Kan hij zelfs deze steen op tillen dan is hij niet geslaagd om een ontilbare steen te maken --> God is niet almachtig. Ik snap wat jij bedoelt met almachtig maar het heeft wel zo zijn beperkingen ![]() Racing Bartander |
|