Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 12 February 2003, 17:22   #1
dext0r
veteraan

dext0r's Avatar

Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard donor

mag een persoon waarbij in het verleden kanker is geconstateerd, en deze persoon later genezen is verklaard *bijv huidkanker* , alsnog dienst doen als zijnde donor in de toekomst?

ik zelf ben van mening van niet,
zo bleek onlangs ook weer dat een persoon die een donor had ontvangen later kanker had gekregen door de persoon die voor haar als donor fungeerde vanwege een dusdanig verleden (kanker geconstateerd, later genezen verklaard)..
Oud 12 February 2003, 17:57   #2
LoeLoe

LoeLoe's Avatar

Standaard

Neej..ik weet niet of het zo is maar ik denk dat er altijd cellen of dingen die cellen kunnen maken dan in dat stukje huid blijven zitten en dan is de kans dat er opnieuw kanker ontstaat best wel groot denk ik.

Maar effe tussendoor je hoort de laatste tijd eigenlijk alleen maar dat mensen sterven aan kanker, hartaanval of een hersenbloeding..of ligt dat aan mij
Oud 12 February 2003, 18:00   #3
Zolena
Guest

Standaard

Tja, wanneer ik een donororgaan nodig heb en ik overleef het anders niet, dan zou ik desnoods een orgaan willen van iemand die ooit wel eens kanker heeft gehad. Er zijn gewoon te weinig donoren en zolang dat het geval is vind ik dat je deze ook gewoon erbij kunt hebben. Er kan net zo goed niets gebeuren en je kunt ook kanker krijgen wanneer iemand geen kanker heeft gehad al is die kans misschien nog iets kleiner. De tijd die je met een donororgaan hebt om te leven is vaak toch minder dan met je eigen organen, maar al het uitstel voor je leven lijkt mij fijn. Wanneer iemand echt ziek is of wanneer de kans op een beter leven met de organen van een persoon echt klein is ben ik er natuurlijk tegen.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 February 2003, 18:03   #4
Zolena
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by LoeLoe
Maar effe tussendoor je hoort de laatste tijd eigenlijk alleen maar dat mensen sterven aan kanker, hartaanval of een hersenbloeding..of ligt dat aan mij
Mijn buurman is eergisternacht ook met de ambulance naar het ziekenhuis gebreacht voor een hersenbloeding :S nog best jong. Hij gaat waarschijnlijk niet dood. Maar idd, ik hoor de laatste tijd ook heel veel dat er mensen sterven aan kanker en hersenbloedingen (en mensen die doodgeschoten worden) en niet veel andere oorzaken.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 February 2003, 18:15   #5
Chrizlybeer
Beheerder

Chrizlybeer's Avatar

Standaard

Ten eerste denk ik dat de kans dat je op die manier kanker krijgt heel klein is, gezien de persoon genezen is verklaard. Dat houdt dus in dat er geen gemuteerde portooncogenen, kankercellen dus, meer in je lijf zitten. Als die er namelijk nog wel zouden zitten zou je binnen de kortste keren weer een carcinoom hebben.
Daarnaast vind ik dat die mensen die dan eventueel een donor van een "genezen" persoon zouden krijgen ze op de hoogte gesteld moeten worden van het feit dat de donder gever eerst kanker heeft gehad. Mochten ze dan nog steeds de donor willen... dan is daar toch niks mis mee?
Oud 12 February 2003, 18:36   #6
FiZz
Guest

Standaard

Leg de keuze bij de patient... (voor een deel dan)...
  Met citaat antwoorden
Oud 12 February 2003, 19:22   #7
koelkast
ubergruber

koelkast's Avatar

Stuur een bericht via AIM naar koelkast
Standaard

ik zou zeggen ja het mag wel maar registreer het wel goed en laat de donor kandidaat (de ontvanger dus) bewust kiezen. ALs je de keuze hebt je kunt een hart krijgen van iemand die kanker heeft gehad dus de KANS is aanwezig dat je later ook hier last van zou kunnen krijgen, of we hebben geen hart voor je sorry.

De keuze zal dan niet al te moeilijk zijn. Beter iets dan niets denk ik dan maar.
Oud 12 February 2003, 22:08   #8
FunFair
.

Standaard

wat FiZz zegt... geef de keuze aan de patient, hij kiest ervoor om met zo'n risico te leven of hij kiest ervoor om nog een x aantal jaren aan een machine te hangen

In princiepe moeten ze andere medicatie uitvinden waardoor het imuunsysteem niet aangetast wordt, maar het donororgaan ook niet wordt afgestoten. Dan zou er helemaal geen probleem zijn.
Oud 30 March 2003, 20:27   #9
liesj
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by Zolena

Mijn buurman is eergisternacht ook met de ambulance naar het ziekenhuis gebreacht voor een hersenbloeding :S nog best jong. Hij gaat waarschijnlijk niet dood. Maar idd, ik hoor de laatste tijd ook heel veel dat er mensen sterven aan kanker en hersenbloedingen (en mensen die doodgeschoten worden) en niet veel andere oorzaken.
Weet je, dan heb je geluk gehad. Ik wil niet zielig doen maar in mijn dicht omgaving zijn er al 5 mensen aan kanker overleden. Onder andere een vriend van mij van 14 oud in 2 weken overlden aan leucemie.

Of je donor mag zijn als je ooit kanker heb gehad, weet ik niet precies maar als het helpt om langer (en gelukkig) te kunnen leven, ben ik er wel voor. Als je dan later zou overlijden omdat het orgaan die je van een donor gekregen heb jou kanker heeft gegeven, snap ik best dat je je af zou vragen wat voor zin het heeft. Maar dan kun je je ook afvragen wat het zin is van het leven, want iedereen gaat vroeg of laat dood.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 April 2003, 20:04   #10
L_angeldc
Guest

Standaard

Ik zou de persoon in kwestie zelf laten beslissen of hij/zij dat wil. Maar ja de donors zijn wel gezond verklaard en die dokters weten toch wel wat ze aan het doen zijn. ze hebben niet voor nix 8 jaar gestudeerd
  Met citaat antwoorden
Oud 3 April 2003, 12:04   #11
.lotte
Guest

Standaard

Ik weet het niet, ik heb laatst een documantaire gezien over kanker
Het is een foutje dat in je cellen sluipt zodat de ongecontroleerd gaan delen, een dna mutatie dus.
De wetenschapper hebben uitgevonden dat als je oud geneg wordt iedereen uiteindelijk dood gaat aan kanker.
Je ziet het ook, iedereen gaat tegenwoordig dood aan kanker, dat is het enige waar ze nog geen middel voor hebben, de rest van de ziektes hebben we al uitgeroeid
Ik betwijfel het dus of de kanker van de donor komt, en als je met een donor orgaan wat misschien kanker kan veroorzaken als patient langer kan leven dan zonder, waarom niet????
  Met citaat antwoorden
Oud 3 April 2003, 13:35   #12
lisa_girl
Guest

Standaard

Ik vind dat ze gewoon moeten registreren wie er kanker of zo heeft gehad. En dan kan degene die een donor krijgt zelf beslissen of hem dat uitmaakt of niet. Of hij liever geen donor heeft dan een donor met een kankerverleden.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 April 2003, 13:36   #13
Fade of Light
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by .lotte
De wetenschapper hebben uitgevonden dat als je oud geneg wordt iedereen uiteindelijk dood gaat aan kanker.
Ik betwijfel het. Je weet niet wat de wetenscchap in de toekomst gaat brengen.

Citaat:
de rest van de ziektes hebben we al uitgeroeid
Aids, SARS... etc, niet dus

Citaat:
Ik betwijfel het dus of de kanker van de donor komt
vergroot de kans op...
  Met citaat antwoorden
Oud 3 April 2003, 13:47   #14
.lotte
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light

Ik betwijfel het. Je weet niet wat de wetenscchap in de toekomst gaat brengen.

nee ok, maar zover zijn ze nu
en ja, we hebben neit alle ziektes uitgeroeid, maar het is een feit dat, in de westerse wereld, de meeste mensen doodgaan aan kanker

Het is aan de patient te beslissen denk ik....
je kan mensen die kanker gehad hebben neit verbieden donor te worden en al helemaal niet mensen die een donor orgaan nodig hebben hen die kans onthouden
  Met citaat antwoorden
Oud 17 June 2003, 13:51   #15
hegje
boooooooooooooooooooring

hegje's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar hegje
Standaard

ik vind dat de patient kan kiezen wat hij/zij wil afstaan. de patient die het wil krijgen die mag dan ook beslissen of hij/zij het wil krijgen. en als iemand kanker heeft waar je hart niet meer goed is kan je je ogen nog wel afstaan nadat je dood bent want die zullen waarschijnlijk niet aangetast zijn
hegje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Berichting Regels