Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 6 May 2003, 16:17   #1
girltje155
Guest

Standaard een verplichte literatuurlijst

Wat zouden jullie er eigenlijk van vinden als jullie leraar Nederlands een literatuurlijst zou maken? Deze lijst moet jij dan verplicht lezen als boekenlijst.
De lijst hangt natuurlijk af van de leraar en hangt ook af van het niveau van de opleiding. Zouden jullie dat een goed idee vinden en waarom dan wel of niet?

groetjes, Girltje155
  Met citaat antwoorden
Oud 6 May 2003, 16:36   #2
earshot
Guest

Standaard

Ik zou het goed vinden, dan lezen mensen tenminste eens boeken. Hadden ze dat maar gedaan in mijn oude middelbare school klas, die mensen lazen alleen de break out en verder niks :\
  Met citaat antwoorden
Oud 6 May 2003, 16:52   #3
kreej-z
Lid

kreej-z's Avatar

Standaard

ik zou t echt verschrikkelijk vinden!! ik wil echt gewoon zelf kunnen bepalen wat ik lees!
en mensen die toch al geen boeken lezen, krijg je zo denk ik ook niet aan het lezen, omdat ze voor een boekverslag oid wel wat van internet afplukken...
kreej-z is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 May 2003, 16:55   #4
ik_ben_de_man
www.funing.nl

ik_ben_de_man's Avatar

Stuur een bericht via AIM naar ik_ben_de_man Stuur een bericht via Yahoo naar ik_ben_de_man
Standaard

ik wil zelf me boeken kunnen kiezen , hety zou wel fijn zijn als leraar je daarbij kan helpen door een goede tip te geven oid.
Oud 6 May 2003, 16:56   #5
anemic
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by earshot
Ik zou het goed vinden, dan lezen mensen tenminste eens boeken. Hadden ze dat maar gedaan in mijn oude middelbare school klas, die mensen lazen alleen de break out en verder niks :\
lol inderdaad
en maar overal op kankeren

maar ik denk wel dat de boeken op interesses gespitst moeten worden. soort persoonlijke lijsten..
  Met citaat antwoorden
Oud 6 May 2003, 17:37   #6
0Vera
Lid

Standaard

Citaat:
Originally posted by anemic
lol inderdaad
en maar overal op kankeren

maar ik denk wel dat de boeken op interesses gespitst moeten worden. soort persoonlijke lijsten..
Sorry, maar laat dat woord kanker maar weg, je kan ook zonder dat woord duidelijk maken wat je vindt

ik vind een verplichte boekenlijst op zich ook geen slecht idee, maar je krijgt echte die-hard-niet-lezers niet aan het lezen vrees ik hoe dan ook, dus als et alleen daarvoor is denk ik dat je het beste gewoon je eigen boekenkeuze kunt maken
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 May 2003, 17:42   #7
anemic
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by 0Vera
Sorry, maar laat dat woord kanker maar weg, je kan ook zonder dat woord duidelijk maken wat je vindt

ik vind een verplichte boekenlijst op zich ook geen slecht idee, maar je krijgt echte die-hard-niet-lezers niet aan het lezen vrees ik hoe dan ook, dus als et alleen daarvoor is denk ik dat je het beste gewoon je eigen boekenkeuze kunt maken
is gewoon een werkwoord hoor..
  Met citaat antwoorden
Oud 6 May 2003, 18:33   #8
0Vera
Lid

Standaard

Citaat:
Originally posted by anemic
is gewoon een werkwoord hoor..
dat zei mn vader ook altijd, maar ik vind het erg klinken, en ik vind gewoon dat je t best zou kunnen vermijden... no offence hoor want ik was t wel met je eens qua mening over dit topic
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 May 2003, 18:43   #9
Fade of Light
Guest

Standaard

on topic, het is geen review van woorden hier...
  Met citaat antwoorden
Oud 6 May 2003, 19:02   #10
Babysmurfie
Guest

Standaard

Wij hebben een verplichte literatuurlijst van Nederlands, en dat zet mensen echt niet aan om te lezen.
Zelf vind ik het ook een slecht idee, want als je niet zelf mag kiezen welke boeken je interesseren en je dus leest, is je motivatie helemaal weg.
Ik lees normaal ook graag, maar niet met die lijst, die boeken zijn saai...
  Met citaat antwoorden
Oud 6 May 2003, 21:37   #11
FiZz
Guest

Standaard

hmzz... Klein voorbeeldje:

Harry Potter zou bijvoorbeeld nooit op de lijst gekomen zijn, maar door de grote bekendheid nu vast wel.

Wat ik daarmee wil zeggen is; er zijn genoeg echt goede boeken, en ze kunnen denk ik moeilijk een lijst samenstellen. De een heeft toch nou eenmaal ook een andere smaak dan de ander. En als je een boek niet leuk vindt kom je er echt kut doorheen.

MAAR het heeft wel voordelen dat de leraren maar een bepaalt aantal boeken echt goed hoeft te kennen en alles makkelijk te controleren is.

Nadeel voor de scholier: Ze moeten de boeken echt gaan lezen
  Met citaat antwoorden
Oud 6 May 2003, 22:29   #12
Jochemmm
jocking

Jochemmm's Avatar

Stuur een bericht via ICQ naar Jochemmm Stuur een bericht via AIM naar Jochemmm
Standaard

Citaat:
Originally posted by FiZz

Harry Potter zou bijvoorbeeld nooit op de lijst gekomen zijn, maar door de grote bekendheid nu vast wel.
Harry potter komt der dus nimmer nooit op omdat het geen nederlandse literatuur is... gelukkig...

Citaat:
Originally posted by FiZz
MAAR het heeft wel voordelen dat de leraren maar een bepaalt aantal boeken echt goed hoeft te kennen en alles makkelijk te controleren is.

Nadeel voor de scholier: Ze moeten de boeken echt gaan lezen
Das idd een goed argument om een lijst verplicht te maken. Het is gewoon een feit dat een groot deel van de leerlingen die boeken niet lezen en aan de hand van die boekverslagen hun mondeling halen.

Dus zou het wel een goed idee vinden om als dat boekverslag gedownload tegen te gaan Alleen kan ik me voorstellen dat iedereen die dat allemaal nog moet doen er compleet tegen is
Jochemmm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 May 2003, 18:39   #13
Zolena
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by Babysmurfie
Wij hebben een verplichte literatuurlijst van Nederlands, en dat zet mensen echt niet aan om te lezen.
Zelf vind ik het ook een slecht idee, want als je niet zelf mag kiezen welke boeken je interesseren en je dus leest, is je motivatie helemaal weg.
Ik lees normaal ook graag, maar niet met die lijst, die boeken zijn saai...
Idd, wanneer lezen je niet interesseert lees je de boeken toch niet en zo maak je het ook minder leuk voor mensen die wel van lezen houden. Gewoon tips geven vind ik een beter idee.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 May 2003, 20:40   #14
L_angeldc
Guest

Standaard

je kan veel beter je eigen boeken uitkiezen die je zelf ook leuk vindt om te lezen. dan lees je het met plezier. tenminste ik dan.. de mensne die echt boeken verafschuwen zal een verplichte boekenlijst echt niet helpen lezen
  Met citaat antwoorden
Oud 9 May 2003, 13:33   #15
Chatty
Guest

Standaard

Haha schiet je niks mee op met een verplichte literatuurlijst. omdat iedereen een eigen smaak heeft wat boeken betreft, de een houd van fiction de ander oorlogsverhalen enz. Dus zullen er altijd jongeren zijn die sommige boeken van de lijst met tegenzin moeten lezen of ze halen samenvatting van internet en lezen het boek niet eens.
Eigen boeken uitkiezen is dus veel beter.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 May 2003, 16:16   #16
anemic
Guest

Standaard

of in overleg met leraar aan begin van bovenbouw een persoonlijke lijst samenstellen?

mensen die niet lezen blijken trouwens minder goed te kunnen leren
  Met citaat antwoorden
Oud 13 May 2003, 19:55   #17
Maren
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by Chatty
Haha schiet je niks mee op met een verplichte literatuurlijst. omdat iedereen een eigen smaak heeft wat boeken betreft, de een houd van fiction de ander oorlogsverhalen enz. Dus zullen er altijd jongeren zijn die sommige boeken van de lijst met tegenzin moeten lezen of ze halen samenvatting van internet en lezen het boek niet eens.
Eigen boeken uitkiezen is dus veel beter.
Ja hier ben ik het wel mee eens.

Bij ons moeten we verplicht een aantal boeken per jaar lezen. Maar dan mag je zelf je boeken kiezen. Die moet de leraar goedkeuren, maar hij keurt ze vrijwel allemaal goed. Behalve als je met een kinderboek ofzo komt aanzetten
Dat vind ik wel goed. Leerlingen moeten zelf een type boek uitkiezen dat ze leuk vinden.
Ander gaan mensen met tegenzin lezen en dan krijgen ze een hekel aan lezen. Das toch niet de bedoeling..
  Met citaat antwoorden
Oud 13 May 2003, 20:01   #18
bootje
Meest gerespecteerde forummer

bootje's Avatar

Standaard

onze lerares engels legt zo'n lijst aan. erg vind ik het niet, er zit vanalles tussen. op die lijst staan boeken die ze zelf ooit gelezen heeft. het is dus een soort controlemiddel, wat wel te begrijpen valt. toch vind ik zo'n opgelegde lijst niet echt nodig. met engelse boeken heb ik er geen last van, omdat dat aanbod aan boeken in de bibliotheek toch niet echt enorm is. bij nederlandse boeken zou ik me er geweldig aan storen..
Oud 19 May 2003, 10:51   #19
Lon
Guest

Standaard

Maar wat we nu hebben in de tweede fase, dat je verplicht op het VWO 12 boeken en op de HAVO 8 boeken moet lezen, dan verplicht je ook mensen om tegen hun zin in boeken te lezen, okee ze kunnen kiezen wat voor boeken, maar bij ons op school is dat aan banden gelegd.
Op het VWO moeten we minstens 3 boeken van voor 1880 lezen, minstens 1 verhalenbundel en minstens 1 poeziebundel.
Dat beperkt de vrije keuze van de leerlingen ook sterk en dan schiet je dus ook het doel voor bij.
Naar mijn mening is het doel van literatuuronderwijs namelijk mensen interesseren voor lezen, ervoor zorgen dat ze lezen leuk gaan vinden en met een verplichte literatuurlijst of een beperkte vrije keuze zoals het nu is gaan mensen lezen echt niet leuker vinden.
Groet Lon
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Berichting Regels