Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Fun > Aan de Bar...
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Aan de Bar... Onder het genot van een denkbeeldig drankje kun je hier alles kwijt wat je nergens anders kwijt kunt. En het hoeft nergens over te gaan. Spammen en flamen is echter ook hier niet toegestaan!

Antwoord

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 3 November 2003, 11:06   #1
FunFair
.

Standaard Voor de mensen die komende winter veel met de trein reizen

lees dit ff voordat je gelijk de NS gaat afzijken

Citaat:
uit: Opiniepagina NRC Handelsblad
Maandag 4 november 2002

auteur: J.F.A.M. ten Berg

Als jongetje van een jaar of acht geloofde ik heilig en onwrikbaar dat warm water sneller bevriest dan koud water; op de ijsbaan zag je immers dat men de scheuren in het ijs repareerde met heet water. Zo wordt in de spoorwereld van generatie op generatie heilig en onwrikbaar geloofd dat vallende blaadjes de oorzaak zijn van gladde sporen. Dit geloof is internationaal.

Naar aanleiding van een spoorwegongeval kreeg ik begin jaren '80 de opdracht het fenomeen bladval en gladde sporen te onderzoeken. Binnen het bedrijf bleken kennis en literatuur niet aanwezig of diep weggestopt. Het duurde een hele tijd voor ik doorkreeg dat het blaadjesverhaal enerzijds een 'broodje-aapverhaal' is en anderzijds een soort internationale spoorwegmetafoor voor de herfst-ellende, de boze macht van buiten. Op veel plaatsen waar men met gladde sporen kampte, stonden helemaal geen bomen. Stonden er wel bomen, dan lagen er geen blaadjes op de spoorbaan.

Iedereen die goed om zich heen kijkt, kan zien dat de blaadjes op de autowegen en fietspaden keurig naar de berm verdwijnen. Zo is dat ook bij spoorbanen. De passerende trein blaast ze gewoon naar de berm. Alleen op zulke pittoreske stationnetjes als Lunteren, Hulshorst of Zuidhorn kon je situaties aantreffen met veel op de rails vastgereden blad; overigens uitsluitend daar waar de sporen aan beide zijden waren ingesloten door perrons.

Een Märklin trein rijdt altijd op tijd....

Bij gladde sporen werd wel altijd 'railhead debris' aangetroffen, een laag van variabele dikte op de kop van de spoorstaaf, die zich onder bepaalde omstandigheden sterk kan ontwikkelen. Bij analyse blijkt dat die laag hoofdzakelijk bestaat uit ijzeroxide. Is er veel blad bij het spoor aanwezig dan nog is het ijzeroxidegehalte circa 40 procent. Erg vreemd is dit niet, want het spoor bestaat uit ijzer en ijzer roest.

Nu zegt een vaderlands gezegde: 'rust roest'. Dit geldt ook voor de ijzeren spoorweg. Door het rijden van de treinen wordt het spoor schoongehouden, tenminste als het goed is. En het is vaak niet goed. Wie wel eens zijn zaag een paar uur in de tuin heeft laten liggen weet dat er dan al roest op zit: 'vliegroest' in het jargon. Wanneer een spoor 24 uur buiten dienst is geweest moeten de eerste treinen 'roest rijden'. Roest isoleert en stoort de elektrische beveiliging. De moderne treinen die vanaf midden jaren '80 zijn ingevoerd slijten het spoor minder goed schoon, onder meer door hun comfortabele rijeigenschappen. De kop van de spoorstaaf verandert van een glanzende spiegel in een min of meer schoon streepje geflankeerd door aangekoekte ijzeroxide.

Iedereen associeert roest met ruw en vraagt zich vervolgens terecht af: "Hoe kan roest nu in 's hemelsnaam gladheid veroorzaken?" Na vele jaren internationaal onderzoek was het uiteindelijk T.M. Beagly die in het artikel The rheological properties of solid rail contaminants and their effect on wheel/rail adhesion (1976) de oplossing van het raadsel publiceerde. het blijkt dat het type roest dat voorkomt op de kop van de spoorstaaf bij opname van ongeveer 5 procent vocht een product oplevert dat ongeveer 100 keer beter smeert dan de beste olie. In menig onderzoek is vastgesteld dat gladheidsproblemen zich heel vaak voordoen aan het eind van de dag of 's morgens bij aanvang dienst. Dit zijn de momenten waarop zich, net zoals op auto's, condens afzet op de sporen. Zo ontstaat de ideale verhouding roest-vocht.

Wegens de storm van vorige week zondag werd het hele spoorverkeer stilgelegd, bovendien waren veel trajecten het hele weekeinde buiten dienst wegens werkzaamheden. Ideale omstandigheden voor het opbouwen van extra roest en voor gladde sporen.

Mooi verhaal, maar wat is er aan te doen? Het slechte nieuws is: er bestaat niet één zaligmakende oplossing, maar alleen een complex van maatregelen, zowel bij de spoorbaan, het rollend materieel, de werkplaatsen, als bij de instructie van het personeel. Het slechtere nieuws is: dat kost tijd en veel geld. Het allerslechtste nieuws is: dat vergt een nauwe samenwerking tussen bedrijfsonderdelen, die door de briljante inzichten van mevrouw Jorritsma en de heer Den Besten niet meer in staat zijn, noch in de positie verkeren om samen te werken. Het goede nieuws is: onderzoek is niet nodig, de afgelopen vijftig jaar is alles al wel een paar keer opgeschreven en meermaals voorgekauwd. Het beste nieuws is: het kappen van bomen heeft geen zin; zelfs het kappen van alle bomen van Nederland brengt het probleem van de gladde sporen geen millimeter dichter bij een oplossing.

Drs. J.P.A.M. ten Berg is oud-plaatsvervangend hoofd van het voormalig NS Centrum voor Technisch Onderzoek.
Bron

Dus de vertragingen zullen aanhouden, maar niet dankzij de blaadjes
Oud 3 November 2003, 11:07   #2
BlackMystery
Guest

Standaard

kun je geen samenvatting maken?
  Met citaat antwoorden
Oud 3 November 2003, 11:09   #3
Bobba.
Guest

Standaard

ik ben na fucke en sokke gestopt met lezen, wat is dit voor onzin?
  Met citaat antwoorden
Oud 3 November 2003, 11:10   #4
BlackMystery
Guest

Standaard

ik heb eigenlijk alleen maar de prentjes gezien
  Met citaat antwoorden
Oud 3 November 2003, 11:13   #5
FunFair
.

Standaard

Citaat:
Originally posted by BlackMystery
kun je geen samenvatting maken?
het is een internationaal fabeltje dat de blaadjes de vertagingen veroorzaken, maar dat dit door roest wordt veroorzaakt.
Deze roest werd vroeger van de rails gereden omdat de treinen hiervoor geschikt waren.. tegenwoordig is de comfort verbeterd, maar is het roestrijden niet meer zo effectief als voorheen.

maar in ieder geval. verwacht maar vertraging!
Oud 3 November 2003, 11:20   #6
BlackMystery
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by FunFair
het is een internationaal fabeltje dat de blaadjes de vertagingen veroorzaken, maar dat dit door roest wordt veroorzaakt.
Deze roest werd vroeger van de rails gereden omdat de treinen hiervoor geschikt waren.. tegenwoordig is de comfort verbeterd, maar is het roestrijden niet meer zo effectief als voorheen.

bwaah ik heb niet eens genoeg geld om de bus naar stad te nemen (is hier vlakbij)
dus laat staan dat ik geld heb om de trein te pakken
dus ik ga er niet veel last van hebben
ik ga wel te voet
of met de fiets
sportiviteit aan de top
  Met citaat antwoorden
Oud 3 November 2003, 11:21   #7
Bobba.
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by FunFair

spannend
  Met citaat antwoorden
Oud 3 November 2003, 11:28   #8
Judith
Guest

Standaard

Niet voor mij bedoeld Reis nog niet met de trein..ga elke dag met mijn fietsje op stad
  Met citaat antwoorden
Oud 3 November 2003, 11:30   #9
Bobba.
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by Judith14
Niet voor mij bedoeld Reis nog niet met de trein..ga elke dag met mijn fietsje op stad
jij was toch die chick die ruzie had met saar?
  Met citaat antwoorden
Oud 3 November 2003, 12:42   #10
Stapper
Guest

Standaard

ben ik blij dat ik met de fiets en met de bus ga
  Met citaat antwoorden
Oud 3 November 2003, 13:34   #11
earshot
Guest

Standaard

het begon meteen vanmorgen en vanmiddag al!
mrja, gewoon rustig blijven..
  Met citaat antwoorden
Oud 3 November 2003, 13:35   #12
The6thgate
Lid

The6thgate's Avatar

Standaard

op mijn traject is nooit vertraging
The6thgate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 November 2003, 13:41   #13
Liekjuh
Guest

Standaard

di jaar nog ff met de scooter....
  Met citaat antwoorden
Oud 3 November 2003, 13:42   #14
Little Angel
Watch it!

Little Angel's Avatar

Standaard

Ben ik blij dat ik naar utrecht ga verhuizen, dan hoef ik niet met de trein vanuit hier naar Utrecht.
Oud 3 November 2003, 13:48   #15
The6thgate
Lid

The6thgate's Avatar

Standaard

Citaat:
Originally posted by Little Angel
Ben ik blij dat ik naar utrecht ga verhuizen, dan hoef ik niet met de trein vanuit hier naar Utrecht.
kun je mij rondleiden als ik misschien naar utrecht ga
The6thgate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 November 2003, 13:52   #16
Little Angel
Watch it!

Little Angel's Avatar

Standaard

Citaat:
Originally posted by The6thgate
kun je mij rondleiden als ik misschien naar utrecht ga
Gezellig
Oud 3 November 2003, 13:56   #17
Jochemmm
jocking

Jochemmm's Avatar

Stuur een bericht via ICQ naar Jochemmm Stuur een bericht via AIM naar Jochemmm
Standaard

dan komt het misschien niet door de blaadjes, maar nog wel steeds door de natuur

dus direct de NS de schuld geven voor elke minuut vetraging zit der nog niet in. Alhoewel ze er dus wel wat aan kunnen doen als ze teminste wat beter samenwerken....
Jochemmm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Berichting Regels