|
Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken! |
![]() |
|
Onderwerpopties | Stem op Onderwerp | Weergavemodus |
![]() |
#1 |
Guest
|
![]()
behalve als je echt niet wilt...
Ik heb gelezen dat ze dat besloten hebben Best wel raar idee...als je dood bent..ze nog lekker in je gaan graven...ze moeten mensen dan toch met rust laten? Maar aan de andere kant...je kunt er mensen mee helpen |
![]() |
![]() |
#2 |
Nerd
|
![]()
als je dood bent later, voel je er toch niks van als ze je organen eruit halen. ik ben dan wel geen donor maar eerlijk gezegd boeit t me totaal nie als ze later m'n organen eruit halen, zo red ik tenminste andere levens
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Guest
|
![]()
ze mogen alles van me hebben.. behalve me hart.. waarom kan ik niet uitgelegen.. maar ik heb z'n idee das van mij
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Ja?
|
![]()
ik zou het niet willen, laat me maar gewoon intact blijven..
opzich misschien egoistisch, maar alsnog, zou het toch geen leuk idee vinden dat ze jou organen uit je gaan halen als je dood bent. gewoon alles compleet. als ik dood ga, gaan mijn organen gewoon lekker mee. ![]()
![]() |
#5 |
Guest
|
![]()
das wel oz....maar stel je voor...dat jij alleen in leven zou kunnen blijven ...als je een orgaan zou ontvangen
Je bent dan afhankelijk van iemands wil ofniet Als jij zegt Nee...tegen organen afstaan...is het voor een donorontvanger ook Nee....Een 'nee' van...je leven houdt bij deze op |
![]() |
![]() |
#6 |
Ja?
|
![]()
Ja dat is ook weer zo.
en als ik in die persoon zijn schoenen zou staan, zou dat ook heeel erg wezen. maar ik heb weer iets van, het zit in mij, ik ben er mee geboren , het is van mij, het hoort bij mij, en ik wil het niet kwijt. daarintegen (of hoe typ je dat ![]()
![]() |
#7 |
Guest
|
![]()
ja...zoiets heb ik ook wel...alleen dan speelt er iets zovan:mijn familie heeft wel het recht om te leven...anderen eigenlijk niet, want ik ken ze niet
Maar ik snap wat je bedoelt...maar als je het zo bekijkt....klinkt het wel hard. ![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Ja?
|
![]()
klinkt het ook ja.. en opzich is het ook wel hard.
en als er mensen wel donor willen zijn, is dat hun keuze.. en ook een goede keuze. voor de mensen die het nodig hebben is het ook zeker wel goed, en het is ook mooi dat dit allemaal kan, mensen levens redden met organen. alleen niet van mij...
![]() |
#9 |
jocking
|
![]()
Vind het wel een goed idee, want er zijn heel veel mensen die wel donor willen zijn, maar nooit echt de moeite nemen om het te worden.
En de mensen die het echt niet willen kunnen natuurlijk gewoon aangeven dat ze het niet willen ![]() maarja, zo'n maatregel kan dus wel behoorlijk wat levens redden ![]()
![]() |
#10 |
Guest
|
![]()
Ik vind het wel een raar idee dat ze mijn lichaam zouden open snijden enzo.. maar ik heb altijd al iemands leven willen redden en zo kun je iets van 5 levens redden door al je organen te geven. Maar ik weet nog niet of ik donor wordt, hopelijk heb ik nog genoeg tijd om daar over na te denken
|
![]() |
![]() |
#11 |
Guest
|
![]()
Aan de ene kant wil ik niet na mijn dood onvolledig in een kist liggen, maar aan de andere kant geef je zo wel iemand een 2e kans in het leven. Ik zou iig geen donor willen zijn van iemand die oud is
|
![]() |
![]() |
#12 |
Guest
|
![]()
Zelf ben ik wel donor, je kunt er veel mensen mee redden... En het is heel frusterend als er iemand op sterven ligt en hij kan gered worden met een nieuwe nier, maar er is er geen een vrij.
Als je dood bent heb je niks meer aan je lichaam, je ziel is bij de Heere, dus waarom zou je zo egoïstisch zijn om het in de grond te laten deponeren terwijl je er nog leven mee kan redden en verbeteren? |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]()
Er is een hoop te kort aan donoren. Ik vind het wel een goed plan om mensen automatisch donor te maken. Willen ze dit niet, dan moeten ze dit aangeven.
Ik denk dat je mensen hierdoor eerder aan het denken zet. Nu is het zo dat mensen zelf een codicil in moeten vullen als ze donor willen worden. DAN, als dat plan doorgezet word, zijn mensen automatisch donor. Alleen wanneer ze het echt niet willen, kunnen ze dit aangeven en gebeurt het gewoon niet. Ik denk dat je hierdoor wel het tekort aan donoren kan terugdringen, want er zijn dan denk ik ineens veel mensen die niet even de moeite willen nemen om aan te geven dat ze geen donor willen worden omdat het ze eigenlijk geen zier uitmaakt. Ikzelf kies er dan voor om geen donor te worden. Ik weet dat ik met mijn organen een hoop andere mensen kan redden, maar iets in mij zegt gewoon dat het beter is om 'heel' onder de grond te gaan ofzo, ik weet ook niet zo goed hoe ik dat moet uitleggen. Ik voel er in ieder geval niets voor om donor te worden.
![]() |
#14 |
Guest
|
![]()
Kheb geen codicil, maar van mij mogen ze alles hebben.
Ik bedoel als ik dood ga, dan kunnen ze mijn lichaam, die anders toch gaat verrotten en weetikwat, nog gebruiken om daar andere mensen mee te helpen. Alsof het er wat toe doet hoe je eruit ziet als je begraven/ gecremeerd wordt. |
![]() |
![]() |
#15 |
mycodenameis:edman
|
![]()
van mij mogen ze afblijven.
![]() |
#16 |
Guest
|
![]()
*zucht*, als je alleen met smilies wil reageren of offtopic wil blaten, ga dan terug naar ADB
![]() Topic opgeschoond. Zelf ben ik (nog) geen donor, vind het ook zo'n moeilijke kwestie, want ik wil anderen zeker wel helpen maar gevoelsmatig heb ik er toch weer moeite mee op de een of andere manier. Net zo'n dubbel gevoel als anderen hier. Ik neem me zelf steeds voor om er eens over na te denken en een beslissing te maken over al dan niet donor worden, maar het komt er maar niet van ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Guest
|
![]()
Alles maar niet mijn hart, zelfde reden als dupke
|
![]() |
![]() |
#18 |
Guest
|
![]()
Nee. Wat een belachelijk idee dat je donor bent totdat je aangeeft dat je dat niet wil! Dat dat gewoon mag en kan in Nederland. Dat is gewoon te gek voor woorden!
Tuurlijk zijn er mensen die dringend organen nodig hebben van mensen die dood zijn en waarvan de organen nog intact zijn, maar dat is niet zomaar iets. Mensen moeten er maar eens goed over nadenken. Dat doe je niet zomaar, je lichaam schenken aan een ander. Ik heb respect voor mensen die dat wel doen, maar zelf zou ik het nooit doen. Mijn lichaam is van mij, en als ik dood ben, leven mijn organen ook niet langer. En het is ook een raar idee.. Een man van 50, die met mijn nieren rond zou lopen ![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
aber, warum?
|
![]()
je bent dood, je bestaat niet meer in je lichaam zoals dat op aarde daarvoor heeft bestaan. Wat kan het je dan in godsnaam schelen wat er met je lichaam gebeurt? Je kan het zelfs zien als een omhulsel. Je lichaam bepaald niet veel wie je bent.
Groot tekort aan donoren + veel mensen geven geen organen vanwege de moeite die ze moeten doen om het wel te geven (f ze vergeten het of denken er niet over na ofzo) = automatisch donor zijn zodat mensen er wel over nadenken. Als je het niet wilt (ik zou niet weten waarom niet) zeg je dat gewoon (of stuur je op, weet ik veel) en je bent het niet meer.
![]() |
#20 |
Guest
|
![]()
Dat is echt jou mening. Jij hebt daar blijkbaar geen problemen mee, met het idee dat na jou dood mensen allerlei dingen gaan doen met jouw lichaam! Ik kan daar echt niet bij. Het is jouw lichaam, geschonken door God (ik geloof in God/Allah). En als je dood bent, dan houdt het op. God/Allah beslist dat je lichaam het 'opgeeft'. En als je jouw organen weggeeft aan levenden, ga je er tegenin. Je bent dood, dat was God's wil, maar delen van je lichamen leven voort.
Ik snap dat bepaalde mensen dit nogal dikke onzin vinden, maar dat is logisch als je niet in God gelooft. |
![]() |
![]() |
#21 |
aber, warum?
|
![]()
ok, liep een beetje te hard van stapel, had geen rekening met geloven enzo gehouden, sorry. Ik zie mezelf als een rationeel nadenkend iemand en ben (daarom) atheïst. Ben nogal egocentrisch geloof ik.
![]() |
#22 |
Guest
|
![]()
Nee, dat is niet egocentrisch hoor. Misschien een beetje, dat je er vanuit gaat dat niemand nog gelooft.
Maar waarom geloof je niet? Daar kan ik nl echt niet bij! Ben je ook niet gelovig opgevoed? |
![]() |
![]() |
#23 | |
aber, warum?
|
![]() Citaat:
![]() Maar ik heb God nog nooit gezien en ik heb geen bewijzen gezien dat ie bestaat. Dit klinkt als eerst-zien-dan-geloven maar dat is het niet precies. Ik heb nooit een bewijs gezien dat zoiets bestaat, dus waarom geloven? Waarom geloven in iets wat ik nog nooit gemerkt heb? Het enige voordeel dat ik kan zien is dat je ergens houvast aan hebt. Maar dat kan ook in je nadeel werken. Ergens op bouwen maakt je kwetsbaar om het zo maar even te zeggen (vind ik dan he, om geen fouten te herhalen ![]() Andere geloven zonder god ofzo ken ik niet goed, dus daar kan ik als het ware ook niet bij horen.
![]() |
![]() |
#24 |
Guest
|
![]()
Dat kan. Dat je eerst wil zien voor je gelooft. Niet stom bedoelt, maar dat vind ik slap. Misschien moet je eerst eens nagaan wat geloof nu precies is. Geloof heet niet voor niets geloof. Je gelooft in iets, iemand. En je hoeft Hem niet gezien te hebben.
Ik ben zelf wel gelovig. En Islamitisch (streng) opgevoed. Maar ik neem ook niet klakkeloos alles over van mijn ouders. Ik geloof niet alles wat in de Koran en de Bijbel staat. Maar geloven in Hem, dat blijf ik doen. Ookal heb ik Hem nog nooit gezien. Het is gewoon prachtig in Hem te geloven! Je hebt altijd Iemand waar je op terug zou kunnen vallen. Als ik me es down voel kan ik met Hem praten en heb ik het gevoel gehoord te worden. En dat lucht echt op. Misschien dat dat een teken is? |
![]() |
![]() |
#25 |
Guest
|
![]()
leuk om te zien hoe n discussie kan veranderen van donor naar geloof.
Ik vind het verder een prima plan. Als ik zo'n briefje onder mn neus zou krijgen zou ik t direct invullen en mezelf donor maken. Maar ik krijg het niet onder mn neus en dus gebeurt het niet. Vergeet t gewoon ![]() Als iedereen bij zn geboorte orgaandonor wordt worden er veel mensen mee gered, en als men t niet wil kan dat worden aangegeven. Dan zullen er veel meer donoren zijn en das alleen maar goed. |
![]() |
![]() |
#26 |
aber, warum?
|
![]()
dat bedoelde ik met ergens op bouwen. Het is vet om in iemand te geloven die er altijd voor je is. Maar ik heb dan het gevoel dat ik tegen mezelf praat.
Ik mijn hele visie ongeveer opgeschreven bij 'wat ben je' of 'ben ik ik' bij psychologie. Ik ben mijn wereld, alles wat ik zie is mijn wereld. Als ik iets niet zie is het niet in mij wereld. Het is nutteloos om iets te zien wat je eigenlijk niet ziet. Waarom praten tegen iets wat niet terugpraat of niets voor mij zal kunnen betekenen (behalve dan 'een steun en toeverlaat'). Eigenlijk zou dat voor mij in mezelf praten zijn, of tegen een soort 'denkbeeldig vriendje' praten zijn (en dat doe ik ongeveer al en daar kom ik moeilijk vanaf ![]()
![]() |
#27 |
Guest
|
![]()
Ja, dat vind ik. Als je religieuze bezwaren hebt mag je dat natuurlijk aangeven, maar ik zou er volledig achter staan als ze het huidige beleid zouden omdraaien en van 'alleen ja als dat aangegeven is' naar 'alleen nee als iemand echt niet wil'. Het tekort aan donororganen moet gewoon opgelost worden!
|
![]() |
![]() |
#28 | |
Guest
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#29 | |
jocking
|
![]() Citaat:
![]() nog even over het geloof stukje: Als jij na je dood met je lichaam 5 andere mensen een normaal gezond leven kan geven, waarom zou god dat afkeuren? Met zo'n grote gulle gift zou je direct naar de hemel moeten gaan ![]()
![]() |
![]() |
#30 | |
mycodenameis:edman
|
![]() Citaat:
Maar ik ben het hier volledig met je eens als je snapt wat ik bedoel ![]()
![]() |
![]() |
#31 | |
aber, warum?
|
![]() Citaat:
Dit is mijn theorie maar trouwens hoor, het is een beetje hard om er zo tegen aan te kijken
![]() |
![]() |
#32 | |
Guest
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb niets aan mijn organen als ik dood ben en als ik daarmee het kind van iemand red ofzo.. Pak maar. Die orgaankrijgers van mij zijn misschien veel slimmer dan die übermenschen van jou en die kunnen dan weer een oplossing voor de donorproblematiek bedenken.. ![]() |
|
![]() |
![]() |
#33 | |
Guest
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#34 | |
aber, warum?
|
![]() Citaat:
Ik geloof in de evolutietheorie. Rassenleer lijkt daar op maar is niet hetzelfde.
![]() |
![]() |
#35 | |
Guest
|
![]() Citaat:
![]() Ik ben niet overtuigd van jouw gelijk en ga 't ook niet zijn ![]() |
|
![]() |
![]() |
#36 |
veteraan
|
![]()
@weirdo...dat van geloof/religie
jij hebt dan die islamitische gedachte, maar in de euh..kath/christelijke gedachte heerst eigenlijk ook zoiets..alleen (vrijwel)niemand houdt zich eraan, in de bijbel staat namelijk dat je je lichaam niet mag verontreinigen en geen bloed tot je mag nemen.(bloedtransfusie, produkten met bloed erin verwerkt, e.d )..een donororgaan valt hier eigenlijk ook onder. net als je lichaam verontreinigen met tattoo's of roken niet 'hoort' als je alles volgens het boekje zou doen.. maar voor iedere zwaargelovige is dat wellicht ook wel eens gewetenskwestie.. -- ontopic.. ik vind het niet zo'n heel slecht idee.. maar ik vind het dan weerniet zo'n sterk plan om mijn organen af te staan aan iemand die zijn leven toch maar verpaupert...zoals bijv. een alcoholist of een roker... die mensen kiezen er doelbewust voor om hun lichaam te verontreinigen... als we daar onze 'goede' organen voor gaan inzetten is het eind denk ik zoek. wanneer dit van aard mocht gaan ben ik er dan wel deels voor om rokers en andere verslaafden netjes onderaan de wachtlijst te zetten voor orgaandonatie....
![]() |
#37 |
Guest
|
![]()
Als je er van uit gaat dat mensen lui zijn en dus een donorcodicil niet invullen (wanneer het dus zo is dat je alleen organen afstaat wanneer je dat aangegeven hebt in een codicil) dan zullen er heel veel organen verloren gaan aan zoiets, terwijl wanneer je mensen automatisch organen af laat staan, tenzij ze het anders willen (en dus de moeite nemen iets anders te ondertekenen om dat te verklaren) krijg je veel meer organen.
Eigenlijk zou ik willen dat alleen mensen die ook hun organen af willen staan ook organen mogen ontvangen, al is dat een onmogelijk iets, aangezien doodzieke mensen (waarvan dan geen enkel orgaan nog voor donatie bruikbaar zou zijn) altijd wel zullen zeggen dat ze wel donor willen zijn, aangezien ze weten dat hun organen toch niet gebruikt gaan worden, maar daardoor dus wel organen kunnen ontvangen om nog een aantal jaartjes extra te kunnen blijven leven... kleine lot |
![]() |
![]() |
#38 |
Guest
|
![]()
Ik vind het best moeilijk eigenlijk, maar denk dat ik wel donor ga worden. Als je dood bent boeit het niet of je je organen wel of niet hebt. Ze mogen van mij alles meenemen. Het is toch een goed gevoel dat mensen je organen dan kunnen gebruiken.
Want: als je leven gered kon worden door een donororgaan, zou je toch graaaaag willen dat veel mensen donor zijn (en de wachtlijsten korter worden zodat je aan de beurt komt.) => Je kan toch niet van andere mensen verwachten dat ze donor zijn als je het zelf ook niet bent? |
![]() |
![]() |
#39 |
Guest
|
![]()
Bijna iedereen vind dus dat je je organen moet afstaan maar hoeveel mensen hebben nou eigenlijk zo'n donorcodicil????
|
![]() |
![]() |
#40 |
Guest
|
![]()
Ik snap niet dat mensen dit moeilijk vinden. Ik zie ook alleen maar voordelen. Natuurlijk zijn er mensen die vanwege hun geloof geen donor worden, maar die hoeven ook geen orgaan van een ander als ze het zelf nodig hebben.
|
![]() |
![]() |
#41 |
Guest
|
![]()
Ik vind dat een erg goede regeling, veel mensen maakt het niets uit en je redt er mensenlevens mee.
Wie bezwaar heeft, moet gewoon maar een papiertje invullen, dat zal nog wel lukken als je het echt niet wil. En die geloofsovertuiging, dat snap ik echt niet, zo kan je alles verklaren of verbieden. Zo kan je ook zeggen dat je nooit medicijnen kan nemen, want God of Allah heeft je ziek gemaakt, hij zal je genezen als hij dat wilt. |
![]() |
![]() |
#42 |
Guest
|
![]()
Kennen jullie het boek van Leon de Winter - God`s Gym ?
Daarin overlijdt Mirjam een meisje van 17 , en haar vader geeft toestemming om het hart te verwidjeren en iemands leven daarmee te redden. Maar later wil hij koste wat het kost degene die nu haar hart heeft terugvinden , hij vind het zo een raar idee dat zijn dochters hart nu in iemand anders zijn lijf klopt. ( Ik heb het boek nog niet uit trouwens ) Ik kan me wel in hem vinden. Het IS ook een raar idee dat iets wat ooit van jou was nu in iemand anders zijn lichaam verder gaat. Maar dat neemt niet weg dat ik zonder twijfel donor ben. As ik dood ben heb ik er immers niets meer aan , en ik kan er iemand en diegene zijn familie zo gelukkig mee maken. Ik zeg : Het lichaam is slecht een huis voor je ziel. Huizen worden ook na zoveel jaar gerenoveerd of afgebroken. Dat klinkt misschien raar , maar zo zie ik het. |
![]() |
![]() |
#43 |
aber, warum?
|
![]()
huizen worden er niet beter op als je telkens delen van andere huizen gebuikt om ze te repareren. En huizen worden er ook niet beter op als je alle bouwplannen gebruikt op huizen te bouwen, en niet alleen goeie.
Zo wordt het lichaam nooit een goed huis voor je ziel, maar als je je lichaam alleen tijdelijk functioneert als huis dan boeit het eigenlijk niet wat voor huis dat is of voor hoelang enz.
![]() |
#44 | |
Guest
|
![]() Citaat:
Laatst aangepast door mylene1 : 27 March 2004 om 19:52 |
|
![]() |
![]() |
#45 | |
Guest
|
![]() Citaat:
maar mijn ouders weten het allang dus mocht er ooit iets gebeuren dan maakt het toch niets uit? |
|
![]() |
![]() |
#46 |
Guest
|
![]()
Ik ben het eens met dat er iets gedaan moet worden aan het donortekort. En ja ik geloof ook best dat veel van die briefjes blijven liggen, kwijt raken of vergeten worden.. Maar ik vind iedereen automatisch donor maken moreel gezien neit zo. Het zijn jouw organen, en als jij ze wil afstaan dan kun je dat doen, maar ze moeten ze niet gaan afpakken en dat jij ze dan weer terug moet gaan vragen zeg maar... Dat vind ik niet logisch aangezien het iets van jezelf is.. Ik begrijp best dat ze het doen en het heeft zn voordelen maar ik vind het niet echt kloppen..
Persoonlijk zou ik gaan voor alles wat aan de binnekant zit mag eruit, maar vel en ogen liever niet.. |
![]() |
![]() |
#47 | |
Guest
|
![]() Citaat:
![]() Ik vind het geen goed idee om iedereen automatisch donor te maken. Niet dat ik mijn organen niet af wil staan na mijn dood, maar ergens ingeschreven staan is gelijk zo definitief.. Ik heb nu namelijk ook geen codocil, maar ik heb met mijn moeder afspraken gemaakt over het hoe en wat als ik eerder kom te overlijden dan zij...Dus ook over het afstaan van organen.. Wat ik jammer vind is dat de nabestaanden niet mogen weten naar wie de organen zijn gegaan.. Als ik bijvoorbeeld mijn hart afsta aan iemand is dat toch een groot iets.. Ik zou graag willen dat mijn ouders dan die persoon zouden kunnen opzoeken eens in de zoveel tijd... Maar helaas is dit niet mogelijk..... |
|
![]() |
![]() |
#48 | |
Guest
|
![]() Citaat:
als je later een kind hebt...en het gaat dood...en het is donor( weet niet zeker of het kan...maar er zijn ook kinderen die organen nodig hebben toch...dus zijn er ook kinder donoren?)... Je hebt zielsveel van dat kind gehouden...en dan weet je dat er een ander kind loopt...met jou kind zijn organen...en die leeft wel...jou kind niet... Ik zou dan wel de neiging hebben gehad om dat kind te leren kennen.Het is namelijk een kleinkleinklein stukje van jezelf...een soort herinnering...weet niet hoe je het omschrijft |
|
![]() |
![]() |
#49 |
Guest
|
![]()
Donatie van organen kan alleen als de donor op een intensive care afdeling van het ziekenhuis overlijdt.
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |