|
Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken! |
|
Onderwerpopties | Stem op Onderwerp | Weergavemodus |
![]() |
#1 |
Guest
|
![]()
Binnen twee weken top Sharon en Abbas
Gepubliceerd op dinsdag 11 januari 2005 De nieuwe Palestijnse leider Abbas heeft ‘vermoedelijk binnen twee weken' een ontmoeting met de Israëlische premier Sharon. Dat zei de Palestijnse minister Shaath van Buitenlandse Zaken maandag. Abbas werd zondag tot Palestijns president gekozen. Lees ook: Analyse: Niet te vroeg juichen over winst Abbas Profiel Abbas In september van 2003 was er voor het laatst een topontmoeting tussen Israël en de Palestijnen. Toen sprak Abbas in zijn hoedanigheid als premier met zijn ambtgenoot Sharon. Beide mannen hebben aangegeven naar de onderhandelingstafel te willen terugkeren. Abbas steekt de ‘hand van vrede' uit naar Israël. Dat zei hij maandag tijdens een receptie met internationale waarnemers die bij de presidentsverkiezingen van zondag aanwezig waren. “We steken de hand van vrede uit naar onze buren en we hopen dat de reactie positief zal zijn”, zei Abbas. “De verkiezingen zijn slechts het begin, niet het einde.” Bush nodigt Abbas uit De Amerikaanse president George Bush gaat zijn nieuwe Palestijnse ambtgenoot Mahmoud Abbas (Abu Mazen) uitnodigen voor een bezoek aan Washington. Dat zei het Amerikaanse staatshoofd maandag in reactie op de winst van Abbas in de presidentsverkiezingen van zondag. “Ik feliciteer Abu Mazen. Ik zie ernaar uit om met hem te overleggen op een gepast moment. Ik verheug me erop om hem hier te kunnen verwelkomen in Washington”, zei Bush. De nieuwe Palestijnse president ontmoette Bush al eens in de zomer van 2003 in het Witte Huis. Toen was Abbas nog premier van de Palestijnse Autoriteit. Bush maande verder Israël zijn verplichtingen na te komen en zich terug te trekken uit de Gazastrook. “Het is absoluut noodzakelijk dat Israël de visie handhaaft van twee staten die vreedzaam naast elkaar leven”, aldus Bush. De Palestijnen moeten volgens hem nu de instellingen voor een democratische staat gaan opbouwen. Bron: ANP Links: Abbas Palestijnse Autoriteit © 2005 Neos.nl / Planet Internet |
![]() |