Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Gesloten onderwerp

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 15 February 2005, 11:37   #1
appelshampoo
Guest

Standaard Hoogbegaafd, een lust of een last?

hoog·be·gaafd (bn.)
1 uitzonderlijk intelligent

Het lijkt zo mooi, je hoeft niets te doen voor school, alles is makkelijk. Maar is dat ook zo? Haal je ook automatisch goede cijfers als je hoogbegaafd bent? En is alles wel zo makkelijk als je hoogbegaafd bent? Veel kinderen worden gepest omdat ze slim zijn. Wat denk jij, is hoogbegaafd zijn lekker gemakkelijk of heb je er meer last van dan dat het handig is?

Oud 15 February 2005, 12:28   #2
Ancalagon
Guest

Standaard

heel zwaar is het

Oud 15 February 2005, 14:36   #3
chica
Bianca

chica's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar chica
Standaard

Het is helemaal niet leuk, en ik spreek uit ervaring.

Ik ben dan niet hoogbegaafd, maar dat dachten zij vroeger wel van me. En ik heb havo gedaan, maar ik had hoger gekund, maar ik kon en wilde om bepaalde redenen niet hoger. Er worden continu opmerkingen naar je hoofd gestrooid: Dat weet Bianca wel, jij hebt zeker weer een 10, ja maar jij hoeft toch niet te leren.. Tuurlijk moet ik wel leren! Ik kan er niets aan doen dat ik makkelijker leer dan andere, omdat ik een soort fotografisch geheugen heb. Het is handig, maar die opmerkingen worden op een gegeven moment echt irritant.

Maar als je écht hoogbegaafd bent, dan zijn er nog veel meer dingen waar je mee te maken krijgt..
chica is offline  
Oud 15 February 2005, 20:27   #4
ViveLaFète
Guest

Standaard

Ik ben hoogbegaafd.(wist ik zelf niet eens sinds twee jaar geleden)
Echt last heb ik er persoonlijk niet van , behalve dan dat ik verschrikkelijke concentratiestoornissen heb en daardoor gek word in de les en school zo moe ben.Ook ben ik te veel bezig met m'n eigen dingen waardoor ik dan in belangrijke zaken heel vergeetachtig ben. Het gemakkelijke is dat ik bijna nooit hoef te studeren , het nadeel daarvan is dat ik daar volgend jaar op de hogeschool meer last van ga hebben want ik Kan gewoon niet studeren.Tot nu toe raak ik ieder jaar zonder veel moeite door en met redelijk sterke punten , maar hoogbegaafd zijn staat zeker niet gelijk aan goede punten;
Ook mag ik altijd horen van als ik eens wat mindere punten heb:jij kan veel beter , voor jou een slecht resultaat , ...En volgend jaar wil ik naar de hogeschool , terwijl de leerkrachten en directie rond m'n hoofd lopen te zagen dat ik unief moet proberen , dat ik de capaciteiten ervoor heb blabla , maar voor iemand die geen tien minuten op haar les kan kijken is de unief wel niet geschikt vrees ik.

Oud 15 February 2005, 22:07   #5
SpiNe
Trots van het noorden.

SpiNe's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar SpiNe
Standaard

niet zeiken vind ik

ik ben niet zo hoogbegaaft en daar wordt je ook niet blij van
Oud 15 February 2005, 22:31   #6
The Phit
Guest

Standaard

Als niemand weet dat je het bent is het meer lust dan last denk ik.

Oud 15 February 2005, 22:38   #7
Impressions
Lid

Impressions's Avatar

Standaard

Last, punt.
Impressions is offline  
Oud 16 February 2005, 10:53   #8
appelshampoo
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elvenkindje
Last, punt.
Zou je misschien uit kunnen leggen waarom? Het hoeft niet als je dat niet wilt maar het zou misschien wel veel verduidelijking kunnen geven?

Oud 16 February 2005, 10:58   #9
chica
Bianca

chica's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar chica
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SpiNe
niet zeiken vind ik

ik ben niet zo hoogbegaaft en daar wordt je ook niet blij van
Als je erg slim bent dan word je natuurlijk wel blij, oké het is erg makkelijk, maar soms haat ik het echt. Ook omdat mensen vaak denken dat je echt alles weet
chica is offline  
Oud 16 February 2005, 11:03   #10
appelshampoo
Guest

Standaard

Ik vind het ook een nadeel dat ik (ik weet niet of andere mensen dat ook hebben) overal zo diep over nadenk. Andere mensen kunnen dingen veel makkelijker loslaten maar ik kan er in gedachten nog heel erg lang mee bezig zijn.

Oud 16 February 2005, 15:16   #11
LexS
BeHeerser

Standaard

Waarom een last?

Ik zou wel willen dat ik hoogbegaafd was... Alsof zij me kunnen dwingen om per sé vwo of wat dan ook te gaan doen. Ik heb een collega gehad (kok) en die is hoogbegaafd. Hij zat in het laatste jaar psychologie en zou cumlaude slagen. Een half jaar voor hij zou slagen kwam hij er achter dat hij kok toch wel leuker vond en is gekapt met zijn opleiding en is vervolgens een koksopleiding gaan doen. Juist omdat hij hoogbegaafd is en hij een vak wil doen dat hij écht leuk vindt is hij een ontiegelijk goede kok geworden. Het interesseert hem niet dat hij minder verdient nu want hij heeft inmmers veel plezier in zijn werk.

Hij heeft onlangs een heel goede baan aangeboden gekregen door een toprestaurant en die kans heeft hij ook gegrepen! Ik heb echt respect voor die man.

Dus waarom een probleem?
LexS is offline  
Oud 16 February 2005, 16:50   #12
n0sf3ratu
Lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door appelshampoo
Zou je misschien uit kunnen leggen waarom? Het hoeft niet als je dat niet wilt maar het zou misschien wel veel verduidelijking kunnen geven?
aan iemand als elvenkindje (de onnozelheid hemzelf) moet je echt niet om argumenten vragen
n0sf3ratu is offline  
Oud 16 February 2005, 16:52   #13
appelshampoo
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door n0sf3ratu
aan iemand als elvenkindje (de onnozelheid hemzelf) moet je echt niet om argumenten vragen
Dan mag jij mij nu argumenten geven waarom elvenkindje onnozel zou zijn?

Oud 16 February 2005, 16:55   #14
The Phit
Guest

Standaard

Citaat:
Ik vind het ook een nadeel dat ik (ik weet niet of andere mensen dat ook hebben) overal zo diep over nadenk. Andere mensen kunnen dingen veel makkelijker loslaten maar ik kan er in gedachten nog heel erg lang mee bezig zijn.
Ik denk dat dit niet zozeer met hoogbegaafd zijn te maken heeft. Meer met hoe emotioneel iemand is.

Oud 16 February 2005, 17:00   #15
appelshampoo
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Phit
Ik denk dat dit niet zozeer met hoogbegaafd zijn te maken heeft. Meer met hoe emotioneel iemand is.
Toch heeft dit er zeker ook mee te maken hoe intelligent iemand is. Ik noem iemand van niveau Tokkie die toch wel heel emotioneel kan zijn, maar niet verder doordenkt.

Oud 16 February 2005, 17:02   #16
The Phit
Guest

Standaard

Citaat:
Toch heeft dit er zeker ook mee te maken hoe intelligent iemand is. Ik noem iemand van niveau Tokkie die toch wel heel emotioneel kan zijn, maar niet verder doordenkt.
hehehe, dan noem je ook iemand . Maar ik ken genoeg hele slimme mensen die zich erg makkelijk van andere zaken kunnen afzetten en er zich dan ook niet meer mee bezig houden.

Oud 17 February 2005, 20:48   #17
volumeknopje
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LexS
Waarom een last?
Heel veel hoogbegaafde mensen raken in een sociaal isolement ofzo of andere sociale problemen.
Citaat:
Het klinkt allemaal wel mooi, hoogbegaafd zijn... maar het heeft in de meeste gevallen helaas ook nadelen.Als hoogbegaafde ben je heel alert en neem je goed waar, maar daardoor ben je soms ook (over)gevoelig. Je verveelt je snel als je in een groep zit die langzamer denkt en leert dan jij. Mensen begrijpen je gedachtensprongen en gevoel voor humor vaak niet. Soms voel je je daardoor eenzaam en 'anders' dan je klasgenoten. Je kunt problemen krijgen in het maken van contact met anderen. Hierdoor word je misschien agressief of trek je je juist terug. Het kan zijn dat je slechter presteert dan je gezien je capaciteiten zou kunnen. Misschien doe je dat om erbij te horen of aan de druk tot topprestaties van je omgeving (of van jezelf) te ontkomen.
Bron: iequ.nl

Oud 17 February 2005, 23:25   #18
Sanne
Whooohooo

Sanne's Avatar

Standaard

Citaat:
ja maar dat is denk ik per persoon verschillend. Ik ben niet hoogbegaafd, maar ik denk altijd over over na en lig voor het slapengaan altijd te tobben en kan dingen echt niet loslaten.
Oud 19 February 2005, 19:08   #19
K@rima!
Guest

Standaard

Ik zie het last gedeelte er niet in hoor En dat is er naar mijn mening absoluut niet.
Hoe kan het lastig zijn dat je makkelijk kan leren?
Het is gewoon een kwestie van ermee om kunnen gaan. Ik denk dat die mensen die er last van ondervinden een persoonlijk probleem hebben (erg emotioneel zijn bijv. ).

Anyway, dat stukje dat hoogbegaafden een vreemde humor hebben, volgens mij klopt dat wel . Ik heb (geloof ik) 3 meisjes in de klas die hoogbegaafd zijn en niemand kan lachen om hun grapjes En zijzelf wel altijd. Maarja, ik weet niet of het aan het feit ligt dat ze hoogbegaafd zijn.

Oud 5 March 2005, 18:39   #20
ikheid
Guest

Standaard

k ben denk ik niet hoogbegaafd ofso hoor maar k zit wel op gymnasium.

K heb in de basisschool groep 4 overgeslagen, want ik verveeldce me in groep 3 altijd helemaal suf. Op school is dus in men klas iedereen ouder dan ik. K merk wel dat ik veel beter om kan gaan met oudere kinderen.
K had in groep 3 egt géén sociaal leven hoor. Sinds ik op het gymnasium zit merk ik wel dat ik echt met iedereen op kan schieten. Op de basisschool ook na groep 3 kon ik niet met iedereen goed opschieten.

Oud 6 March 2005, 18:32   #21
PFP
Guest

Standaard

Ik vind het knap hoe mensen hier hoogbegaafd claimen te zijn en toch zo dom uit de hoek komen.

Je hoeft trouwens niet hoogbegaafd te zijn om te slagen op school zonder iets te doen.

Oud 7 March 2005, 02:54   #22
Oracle
Guest

Standaard

Ik kan erover meepraten

Oud 12 March 2005, 22:31   #23
yor
Guest

Standaard

Ik denk dat hoogbegaafdheid eerder een last dan lust is. ik zie dat vaak bij mijn basisschoolklassen. kinderen waarvan wordt beweerd dat ze hoogbegaafd zijn (is trouwens erg moeilijk vast te stellen, want hoogbegaafdheid is niet perse een hoog IQ) vervelen zich vaak op school en schamen zich er vaak voor.

ik heb gevallen meegemaakt waar kinderen opzettelijk fouten gingen maken om maar niet telkens die 10 te scoren. kinderen zijn keihard en je wordt dan al snel uitgemaakt voor stuudje en vaak worden deze kinderen gepest.

ook kunnen sommige kinderen met deze 'gave' moeilijk communiceren met andere kinderen van hun leeftijd en vallen dus tussen schip en wal, omdat oudere kinderen vaak sociaal en lichamelijk veel verder zijn.

Oud 12 March 2005, 23:13   #24
sweet_mai
Guest

Standaard

hoogbegaafdheid is een last volgens mij. Een goeie vriend van mij is hoogbegaafd en die verveelde zich dood op school en haalde daardoor mindere punten. Heeft ook nooit z'n hogere studie kunnen afmaken hierdoor.
Hij heeft dan alles op z'n eentje gestudeerd en is er zo ook wel geraakt.
Ik merk vooral dat hij het moeilijker heeft op sociaal vlak. Hij legt moeilijker contacten, ....

Ik denk persoonlijk niet dat het volledig met hoogbegaafheid te maken heeft als je niet zo snel indrukken kunt loslaten.
Ik zelf heb daar ook last van, en ik ga eigenlijk op alles heel diep in. Ik graaf graag in mn gevoelens.
Bij sommige personen is kan dit vrij ver gaan en vergt het dagelijkse leven heel wat energie door al de indrukken die zo op doen. Dit heeft dan eerder te maken met hoog sensitiviteit.

Oud 13 March 2005, 17:24   #25
zMe
Guest

Standaard

ik weet cker dat hoogbegaafd zijn een last is. Ik weet niet of ik nu nog hoogbegaafd ben (volgens mij is mijn IQ gedaald), maar ik ben overgestapt van groep 5 naar groep 6, ik heb toen de rest van de basisschool niet echt goede vriendinnen gehad en werd in het begin vooral buitengesloten en gepest.
op de middelbare school heb ik nu wel goede vriendinnen en kan met bijna iedereen goed overweg, maar ik denk over alles maar ook echt alles heel erg overna. Als ik bijvoorbeeld wat wil zeggen, kan ik heel lang piekeren of het wel goed zal zijn of als ik iets heb gezegd. Ik akn uren lang piekeren en kom er dan ook snachts niet van af. Maar goed het is vooral sociaal dat mijn problemen liggen en dat vind ik heel erg. Ik zou graag met iedereen losjes kunnen praten, maar dat kan ik gewoon niet. Ik ben best verlegen als ik mensen niet ken, maar als ik ze eenmaal kan, kan ik gelukkig wel mezelf zijn en helemaal los gaan. op school verveel ik me soms nog en ik haal wel heel goede cijfers, maar ik zou liever niet hoogbegaafd zijn, echt!

Oud 13 March 2005, 17:47   #26
n0sf3ratu
Lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zMe
ik weet cker dat hoogbegaafd zijn een last is. Ik weet niet of ik nu nog hoogbegaafd ben (volgens mij is mijn IQ gedaald), maar ik ben overgestapt van groep 5 naar groep 6, ik heb toen de rest van de basisschool niet echt goede vriendinnen gehad en werd in het begin vooral buitengesloten en gepest.
op de middelbare school heb ik nu wel goede vriendinnen en kan met bijna iedereen goed overweg, maar ik denk over alles maar ook echt alles heel erg overna. Als ik bijvoorbeeld wat wil zeggen, kan ik heel lang piekeren of het wel goed zal zijn of als ik iets heb gezegd. Ik akn uren lang piekeren en kom er dan ook snachts niet van af. Maar goed het is vooral sociaal dat mijn problemen liggen en dat vind ik heel erg. Ik zou graag met iedereen losjes kunnen praten, maar dat kan ik gewoon niet. Ik ben best verlegen als ik mensen niet ken, maar als ik ze eenmaal kan, kan ik gelukkig wel mezelf zijn en helemaal los gaan. op school verveel ik me soms nog en ik haal wel heel goede cijfers, maar ik zou liever niet hoogbegaafd zijn, echt!
als ik dit zo lees he, ben jij niet hoogbegaafd, maar ben je gewoon oliedom, dus niet dom , omdat je niet door hebt dat het bent, daarom zelf oliedom.
n0sf3ratu is offline  
Oud 13 March 2005, 17:49   #27
ViveLaFète
Guest

Standaard

Je IQ blijft je hele leven wel ongeveer hetzefde.

Oud 14 March 2005, 13:50   #28
Piraatje
Lid

Piraatje's Avatar

Standaard

Citaat:
Ik heb n gruwelijke concentratiestoornis, en kan echt niet goed meekomen op school. Maar ik lig ook altijd te tobben en alles over te denken enzo. Dus ik denk niet dat dat er altijd iets mee te maken hoeft te hebben..
Oud 14 March 2005, 22:22   #29
theo tank
Nostalgisch lid

Standaard

Volgens mij als je echt hoogbegaafd bent speel je het wel uit in je eigen voordeel, anders moet je maar is afvragen hoe hoogbegaafd je bent..
Oud 16 March 2005, 14:04   #30
dext0r
veteraan

dext0r's Avatar

Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

als ik dit topic zo lees krijg ik de indruk dat hoogbegaafdheid net zoiets is als ADHD, een of ander stempel wat je opgedrukt krijgt door de 'kenners' ( ?? ).

ik snap het niet, maar wanneer ben je nou hoogbegaafd? kun je dat zelf beoordelen? ...is daar een soort van keurmerk voor ofzo? mag ik daar ook bijhoren? en ondervind ik er dan pas last van als ik weet dat ik hoogbegaafd ben?

mensen moeten imho eens wat minder stilstaan bij wat ze 'hebben' dat scheelt een stuk minder kopzorgen.
Oud 17 March 2005, 06:31   #31
volumeknopje
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dext0r
als ik dit topic zo lees krijg ik de indruk dat hoogbegaafdheid net zoiets is als ADHD, een of ander stempel wat je opgedrukt krijgt door de 'kenners' ( ?? ).

en ondervind ik er dan pas last van als ik weet dat ik hoogbegaafd ben?
Precies. Op mn basisschool werd ik doodgegooid met vragen of ik niet een hoogbegaafdheidstest wou doen. Niet gedaan, mijn ouders leek het ook beter als ik niet zo'n stempel opgedrukt kreeg want als je het weet krijg je er vaak dan pas last van. (hoewel er natuurlijk mensen zijn die merken dat er 'iets met ze aan de hand is' en depressief worden omdat ze niet weten wat precies enzo...)
Wie weet ben ik wel hoogbegaafd, ik heb geen flauw idee maar ik vind het nog steeds goed dat mn ouders me niet mee hebben laten doen aan zo'n test.

Oud 17 March 2005, 09:04   #32
n0sf3ratu
Lid

Standaard

gadverdamme vervelende wijsneus
n0sf3ratu is offline  
Oud 29 March 2006, 18:14   #33
McGoose
Guest

Standaard

ff n vraagje... een leraar bij mij op school zegt dat ik misschien Hoogbegaafd ben.. heeft iemand enig idee waar ik zo een test of iets dergelux kan Vinde ???

DanQ

Oud 29 March 2006, 18:29   #34
PFP
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door McGoose
ff n vraagje... een leraar bij mij op school zegt dat ik misschien Hoogbegaafd ben.. heeft iemand enig idee waar ik zo een test of iets dergelux kan Vinde ???

DanQ
OMG

Oud 29 March 2006, 21:10   #35
Chrizlybeer
Beheerder

Chrizlybeer's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door McGoose

DanQ
Daar heb je geen test voor nodig, ik kan met mijn superkrachten zo ook wel zien dat je niet hoogbegaafd of iets dergelux bent
Oud 30 March 2006, 07:38   #36
appelshampoo
Guest

Standaard

DanQ, dit is een oud topic daarom sluit ik hem maar kijk hier eens:

http://www.testmijniq.nl/

Gesloten onderwerp

Berichting Regels