Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 22 April 2005, 22:03   #1
thali
architect of life

thali's Avatar

Standaard Stemplicht of stemrecht?

Wat zijn de voor- en nadelen van stemplicht/stemrecht? Naar welk van beide gaat jouw voorkeur uit en waarom?
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 April 2005, 22:05   #2
The Phit
Guest

Standaard

Je kan eigenlijk niemand verplichten te gaan stemmen.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 April 2005, 22:10   #3
PFP
Guest

Standaard

stemplicht lijkt me eerlijker
  Met citaat antwoorden
Oud 23 April 2005, 00:46   #4
not-known
Guest

Standaard

Stemrecht.. het is een recht, geen plicht. Fundament van de democratie. Daarnaast, België bewijst zich maar weer als voorbeeld dat een plicht totaal ziek uitvalt, de meest vreemde partijen worden er machtig.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 April 2005, 09:26   #5
eniT
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door not-known
Stemrecht.. het is een recht, geen plicht. Fundament van de democratie. Daarnaast, België bewijst zich maar weer als voorbeeld dat een plicht totaal ziek uitvalt, de meest vreemde partijen worden er machtig.
ben het met not-known eens. beter stemrecht. Velen die absoluut geen idee hebben op wie ze moeten stemmen of helemaal niet willen stemmen maar toch moeten, gaan heel snel op extreme partijen stemmen.
  Met citaat antwoorden
Oud 24 April 2005, 11:32   #6
thali
architect of life

thali's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door not-known
Als je stemrecht hebt, gaan alleen zij stemmen die zich in de politiek interesseren, die nog een beetje bekommerd zijn met hun land.
Een democratie is voor alle burgers, door stemplicht in te voeren zorg je ervoor dat alle burgers in het land toch een beetje verplicht zijn om te volgen wat er gaande is in hun land.
Oud 24 April 2005, 12:24   #7
bartje518
Aachen TSV

bartje518's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ik ben tegen stemplicht. Je verplicht dan mensen die zich niet interesseren voor politiek en dus dom zijn op dat gebied. Nu al zie je hoe dom sommige mensen stemmen waaruit blijkt dat ze totaal geen besef hebben van welke idealen dan ook van een partij.

Je hebt het recht om te stemmen. Wil je stemmen? Verdiep je dan eerst in de partij waarop je overweegt te stemmen. Het is een misverstand dat als je een democratie bent dan iedereen 'moet' stemmen. Stem in godsnaam niet als je toch niet weet waarop, nietwaar?
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 April 2005, 12:33   #8
bootje
Meest gerespecteerde forummer

bootje's Avatar

Standaard

de vlaams belangers zouden de fanatiekste stemmers zijn, dacht ik (ooit eens studie van geweest). dus als je dan stemrecht hebt...
Oud 24 April 2005, 13:44   #9
Tyskie
Lid

Tyskie's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thaliaaglaja
Als je stemrecht hebt, gaan alleen zij stemmen die zich in de politiek interesseren, die nog een beetje bekommerd zijn met hun land.
Een democratie is voor alle burgers, door stemplicht in te voeren zorg je ervoor dat alle burgers in het land toch een beetje verplicht zijn om te volgen wat er gaande is in hun land.
Dat zou mooi zijn, maar zo werkt het dus niet in de praktijk. Als je een stemplicht hebt dan gaat men zich niet automatisch interesseren in politiek. Die stemmen dus zeker op degene met het lekkere kontje die zich zo mooi kan verkopen met populistische praatjes.
Heb je natuurlijk ook met stemrecht, maar het lijkt mij dat een stemplicht dit proces alleen maar versterkt.
Oud 24 April 2005, 14:23   #10
not-known
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thaliaaglaja
Ja, dat is theoretisch misschien wel zo. Maar pratisch is wel gebleken dat alles wat verplicht wordt gesteld ontdoken, dan wel gesaboteerd wordt. Vanuit dat oogpunt zou ik dus wel willen dat je alleen de mensen wilt horen die zich er daadwerkelijk voor interesseren. Wat heb je nou aan mensen die stemmen op een partij maar niet weten waarom en zo de uitslag uit evenwicht kunnen brengen. Zo worden dus de zgn 'volkspartijen' de grote partijen, zonder dat die partijen er maar enig politiek inhoudelijk standpunt bij hebben gebruikt.
  Met citaat antwoorden
Oud 24 April 2005, 18:49   #11
annomeisje
Guest

Standaard

Het is een moeilijke kwestie vind ik. Als je mensen zoals nu niet dwingt om te stemmen, komt de helft niet opdagen. Omdat ze te lui zijn of dergelijken. En als je mensen dwingt kan het wezen dat mensen niet nadenken over hun stem en zomaar een knopje indrukken. En beide vind ik niet erg posetief.
  Met citaat antwoorden
Oud 24 April 2005, 19:04   #12
bartje518
Aachen TSV

bartje518's Avatar

Standaard

Bij landelijke verkiezingen komt over het algemeen wel zo'n 75-80%, hoor.. Enkele streken zoals waar ik woon daargelaten dan. Het gaat vooral om provinciale verkiezingen denk ik..
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
Oud 24 April 2005, 19:08   #13
PFP
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Bij landelijke verkiezingen komt over het algemeen wel zo'n 75-80%, hoor.. Enkele streken zoals waar ik woon daargelaten dan. Het gaat vooral om provinciale verkiezingen denk ik..
in welk land woon jij dan? volgens mij is het altijd rond de 65 % muv de laatste verkiezingen
  Met citaat antwoorden
Oud 24 April 2005, 19:29   #14
eniT
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bootje
de vlaams belangers zouden de fanatiekste stemmers zijn, dacht ik (ooit eens studie van geweest). dus als je dan stemrecht hebt...
ik dacht net dat er veel mensen die het zich totaal niet intresseert op het vlaams belang gaan stemmen. bij stemrecht zou je dus een sterke daling moeten krijgen dan...
  Met citaat antwoorden
Oud 24 April 2005, 21:02   #15
bartje518
Aachen TSV

bartje518's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
in welk land woon jij dan? volgens mij is het altijd rond de 65 % muv de laatste verkiezingen
Volgens mij ben jij door de war met gemeenteraadsverkiezingen. Landelijke liggen vrijwel altijd boven de 70%. Juist muv die van begin jaren '90 geloof ik. Hoe dan ook, het ligt in ieder geval ver boven de 50%....
Oud 25 April 2005, 00:14   #16
Tyskie
Lid

Tyskie's Avatar

Standaard

Alstublieft

Bart heeft dus gelijk.
Oud 25 April 2005, 19:29   #17
Ancalagon
Guest

Standaard

Stemplicht lijkt me erg onwenselijk
  Met citaat antwoorden
Oud 25 April 2005, 21:35   #18
Alpha
FORE!!!

Alpha's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

stemrecht ... je hebt het recht om je mening uit te spreken ... het zou niet verplicht gesteld moeten worden ...
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Berichting Regels