|
School Problemen met een verslag? Enquete houden? Plaats het hier als het met school te maken heeft. |
![]() |
|
Onderwerpopties | Stem op Onderwerp | Weergavemodus |
![]() |
#1 |
Lid
|
![]()
Universiteiten voeren taaltoetsen in omdat eerstejaars studenten het Nederlands onvoldoende blijken te beheersen. Dat betekent dat er al iets fout gaat op middelbare school (en misschien ook wel basisschool).
Voorstel: alle docenten moeten spelfouten gaan meetellen 1) Wie kent docenten die dat doen? 2) Wat vind je daarvan? 3) Waarom denk jij dat scholieren & studenten zo slecht spellen tegenwoordig? Kun je voorbeelden geven van fouten die jij vaak maakt? 4) Vind jij de commotie terecht? Of moeten we ons niet zo druk maken over spelfoutjes? 5) Hoe denk jij dat de taalbeheersing kan worden verbeterd? Helpt het om spelfouten bij andere vakken mee te rekenen? Is het een idee om scholieren proefwerken terug te geven als er teveel spelfouten instaan; het cijfer krijg je dan pas als je die fouten hebt verbeterd? Ik schrijf een artikel voor het blaadje bij ons op school en zou jullie reacties er graag in willen verwerken. Zou je leeftijd, klas en niveau willen vermelden bij je antwoord? Bedankt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tietenlied?
|
![]()
1) Wie kent docenten die dat doen?
Ik. 2) Wat vind je daarvan? Terecht. 3) Waarom denk jij dat scholieren & studenten zo slecht spellen tegenwoordig? Kun je voorbeelden geven van fouten die jij vaak maakt? Ik heb dit jaar de hele regel van DT pas geleerd, omdat ik het op de basisschool gemist heb. Hier werd het overigens ook bijna niet behandeld. Op scholen wordt er steeds minder gelet op taalfouten, en hierdoor loopt de jeugd een achterstand op denk ik. 4) Vind jij de commotie terecht? Of moeten we ons niet zo druk maken over spelfoutjes?Ja ik vind het terecht. De Nederlandse taal beheersen is naar mijn mening erg belangrijk (ook voor later). Als ik ga solliciteren en mijn Nederlands is bagger, word ik echt niet serieus genomen. Wel vind ik het onzin dat de regels zo vaak veranderen. 5) Hoe denk jij dat de taalbeheersing kan worden verbeterd? Helpt het om spelfouten bij andere vakken mee te rekenen? Is het een idee om scholieren proefwerken terug te geven als er teveel spelfouten instaan; het cijfer krijg je dan pas als je die fouten hebt verbeterd? Nee, ik vind dit niet eerlijk voor leerlingen die al een taalachterstand hebben. Overigens, als je een test vervolgens terugkrijgt, is de kans dat een leerling deze gaat verbeteren op fouten naast de spelling, erg groot. Ook oneerlijk dus. Ik vind het een slecht plan. In werkstukken is het wel erg belangrijk.
![]() |
#3 | |
Super Lid
|
![]() Citaat:
2. Onterecht, je zit niet bij (bijvoorbeeld) Aardrijkskunde om spellingsregeltjes te leren. 3. Omdat er op de middelbare school te weinig aandacht aan word besteed of omdat het te weinig mee word geteld. 4. Ja, 'tis je eigen taal, triest als je die niet beheerst. 5. Meerekenen met andere vakken helpt misschien maar het is een achterlijk idee. Misschien helpt het om bij proefwerken de fouten te onderstrepen, maar ze niet mee te tellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Lid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Super Lid
|
![]()
Alleen bij Nederlands. Misschien maakt het weinig indruk, maar het is in ieder geval beter dan niks. Als je ze gaat meetellen maak je van elke les een les Nederlands, wat niet de bedoeling is.
Ik doe momenteel 4 Atheneum, voornaam mag je zelf verzinnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Tietenlied?
|
![]()
Oh ik doe trouwens 4 havo.
![]() |
#7 |
Visitor Message Moderator
|
![]()
Ik. 2) Wat vind je daarvan? I do not care. 3) Waarom denk jij dat scholieren & studenten zo slecht spellen tegenwoordig? Kun je voorbeelden geven van fouten die jij vaak maakt? Msn taal. En scholen geven er te weinig aandacht aan. 4) Vind jij de commotie terecht? Of moeten we ons niet zo druk maken over spelfoutjes? Ja. Het gezeik met pv, bwb, bijzinnen enzo heeft geen nut, maar dit wel. 5) Hoe denk jij dat de taalbeheersing kan worden verbeterd? Helpt het om spelfouten bij andere vakken mee te rekenen? Is het een idee om scholieren proefwerken terug te geven als er teveel spelfouten instaan; het cijfer krijg je dan pas als je die fouten hebt verbeterd? Meer proefwerken erover. Meer hoofdstukken. Meer aandacht.
![]() |
#8 |
Super Lid
|
![]()
Veel belangrijker dan spelling vind ik trouwens dat maar weinig Nederlanders een goede tekst kunnen schrijven zonder formuleringsfouten. Dat geldt niet alleen voor scholieren en studenten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Lid
|
![]()
Ik. 2) Wat vind je daarvan? Ik geef geen care/ want in de meeste gevallen is het bij mij correct. 3) Waarom denk jij dat scholieren & studenten zo slecht spellen tegenwoordig? Kun je voorbeelden geven van fouten die jij vaak maakt? Omdat leraren in heel jaar langer vrij hebben dan de leerlingen. 4) Vind jij de commotie terecht? Of moeten we ons niet zo druk maken over spelfoutjes? Jawel, alleen hou het dan bij het vak Nederlands. Daar hoor je dat te leren. Anders treed er een vervaging op denk ik. 5) Hoe denk jij dat de taalbeheersing kan worden verbeterd? Helpt het om spelfouten bij andere vakken mee te rekenen? Is het een idee om scholieren proefwerken terug te geven als er teveel spelfouten instaan; het cijfer krijg je dan pas als je die fouten hebt verbeterd? Leraren minder vrijmibo en meer decafé