Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Bekijk resultaten enquête: Moet de maximumsnelheid voor vrachtwagens op de snelweg 80 kilometer per uur worden?
Ja 3 60,00%
Neen 2 40,00%
Stemmers: 5. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 13 December 2005, 19:56   #1
thali
architect of life

thali's Avatar

Standaard Maximumsnelheid voor vrachtwagens naar 80?

Citaat:
Groen!: SP.A faalt op vlak verkeersveiligheid
di 06/12/05 - Volgens Groen! schieten de SP.A-ministers van verkeer Renaat Landuyt en Kathleen Van Brempt tekort op het gebied van verkeersveiligheid. Onder druk van de liberalen moeten ze inbinden op het vlak van verkeerscontrole, vindt Groen!.[/b]

Daardoor daalt het aantal ongevallen niet meer, zegt voorzitster Vera Dua. Ze vindt dat SP.A-minister van Van Brempt werk moet maken van de maximumsnelheid van 80 kilometer voor vrachtwagens.

eVandaar dat het zo belangrijk is dat de snelheidsbeperking tot 80 km per uur, een maatregel die al 10 keer door de verschillende ministers is aangekondigd , nu eindelijk eens op het terrein moet gerealiseerd worden. Het is juist de maatregel die moet zorgen voor minder zware ongevallen met vrachtwagens . Maar blijkbaar praat men er zeer veel over maar wordt het niet gerealiseerd en stellen wij vast dat de liberalen een werkelijke rem zijn op het realiseren van hun beleid", zegt Dua.

Minister Van Brempt heeft de effecten laten onderzoeken van de 80-km-snelheidsgrens voor vrachtwagens.

Volgens het Steunpunt Verkeersveiligheid doet de maatregel het aantal verkeersdoden dalen met 8 procent. In combinatie met een inhaalverbod en een snelheidsbegrenzer is er een daling van 15 procent.
Bron.
Hiertegenover staat dan weer dat bedrijven meer vrachtwagens moeten inzetten om evenveel te transporteren en er een grote uitstoot.

Moet de maximumsnelheid voor vrachtwagens op de snelweg 80 kilometer per uur worden?
Oud 13 December 2005, 19:59   #2
PFP
Guest

Standaard

dat is al zo in Nederland
  Met citaat antwoorden
Oud 13 December 2005, 20:01   #3
Nightwolf
Nerd

Nightwolf's Avatar

Standaard

alleen meer dan de helft houdt zich er niet aan
Oud 13 December 2005, 20:04   #4
PFP
Guest

Standaard

Ze willen hier nu ook auto's 80 laten rijden op de snelweg, belachelijke voorstellen toch altijd. Als we allemaal 30 gaan rijden met snelheidsbegrenzers dan neemt het aantal verkeersdoden met 90 % af
  Met citaat antwoorden
Oud 13 December 2005, 20:08   #5
Foetsy
aber, warum?

Standaard

had volgens mij meer met luchtvervuiling en geluidsoverlast te maken.

vrachtwagens die elkaar inhalen, de 1 rijdt 80 en de ander 81 op een 2 baans weg en je bent meteen voor meer politie controle.

edit; wat waren de uitkomsten van de proeven bij Rotterdam?
edit 2; ben ik de enige die stemt?

Laatst aangepast door Foetsy : 13 December 2005 om 20:13
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 December 2005, 20:08   #6
Nightwolf
Nerd

Nightwolf's Avatar

Standaard

alleen 80 rond de grote steden dacht ik, niet overal
Oud 13 December 2005, 20:13   #7
PFP
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nightwolf
alleen 80 rond de grote steden dacht ik, niet overal
toevallig zijn dat dus wel wegen waar ik gebruik van moet maken
  Met citaat antwoorden
Oud 13 December 2005, 20:31   #8
Nightwolf
Nerd

Nightwolf's Avatar

Standaard

ik niet alleen rond Eindhoven
Oud 13 December 2005, 20:38   #9
PFP
Guest

Standaard

maar even ontopic, ik ben wel voor de stelling dat vrachtwagens niet harder mogen en kunnen dan 80 km/h
  Met citaat antwoorden
Oud 13 December 2005, 20:40   #10
Bazzemans
Super Lid

Bazzemans's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nightwolf
alleen meer dan de helft houdt zich er niet aan
Volgens mij is dat bullshit.. De meeste vrachtwagens zijn uitgerust met cruise-controll en zijn bovendien vaak begrenst op een bepaalde snelheid niet veel boven de 80. De meeste vrachtwagens zijn iets sneller begrenst of hebben het daarboven ingesteld op de cruise-controll omdat een teller op de auto ook niet altijd de juiste snelheid weergeeft.. Doordat vrachtwagens soms sneller staan ingesteld dan andere vrachtwagens zijn ze ook vaak geneigd om op een lage snelheid een andere vrachtwagens in te halen (wat weer voor ergenis zorgt). Een vrachtwagenchauffeur heeft mij echter eens uitgelegd dat het gevaarlijker is om dan achter die andere vrachtwagen te blijven rijden dan deze even in te halen..
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 December 2005, 20:42   #11
PFP
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Volgens mij is dat bullshit.. De meeste vrachtwagens zijn uitgerust met cruise-controll en zijn bovendien vaak begrenst op een bepaalde snelheid niet veel boven de 80. De meeste vrachtwagens zijn iets sneller begrenst of hebben het daarboven ingesteld op de cruise-controll omdat een teller op de auto ook niet altijd de juiste snelheid weergeeft.. Doordat vrachtwagens soms sneller staan ingesteld dan andere vrachtwagens zijn ze ook vaak geneigd om op een lage snelheid een andere vrachtwagens in te halen (wat weer voor ergenis zorgt). Een vrachtwagenchauffeur heeft mij echter eens uitgelegd dat het gevaarlijker is om dan achter die andere vrachtwagen te blijven rijden dan deze even in te halen..
Er zit toch een rem op zo'n ding en net of je altijd met cruise controll moet rijden, dat doe ik toch ook niet
  Met citaat antwoorden
Oud 13 December 2005, 20:42   #12
theo tank
Nostalgisch lid

Standaard

Heeft ook met lading te maken volgens mij.
Een volgeladen wagen moet ook rond die 80 km kunnen rijden..
Oud 13 December 2005, 20:44   #13
Nightwolf
Nerd

Nightwolf's Avatar

Standaard

Citaat:
oh wacht, dan heb ik t vast fout, ondanks dat ik vaak achter inhalende vrachtwagens zit en dan niet harder kan rijden dan 90 en 100

nee, echt geen bullshit is dat dus. ik maak t echt heel vaak mee op mijn vaste traject wanneer ik naar m'n vriendin ga
Oud 13 December 2005, 22:43   #14
Doperwt
Guest

Standaard

ik ben voor vrachtwagens die 80 rijden, maar de personenautos vind ik bullshit. die 80 zones in de rndstad zorgen voor gigantische files vooral de a13. in die files is er meer uitstoot van co2. maar daar willen onze ministers neit aan toegeven.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 December 2005, 23:12   #15
Bazzemans
Super Lid

Bazzemans's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doperwt
ik ben voor vrachtwagens die 80 rijden, maar de personenautos vind ik bullshit. die 80 zones in de rndstad zorgen voor gigantische files vooral de a13. in die files is er meer uitstoot van co2. maar daar willen onze ministers neit aan toegeven.
Je haalt alleen ff oorzaak en gevolg door elkaar. Of je nou 120 of 80 mag rijden, als er een file wordt je genoodzaakt even hard te rijden. Een 80 km weg is er niet de oorzaak van dat er een file komt te staan. De file staat er ook als het een 120 km weg is. Het is echter wel beter voor het milieu (uitstoot, geluidsoverlast enz.) om er 80 km/u te rijden i.p.v. 120 km/u op moment dat er wèl doorgereden kan worden.
Oud 13 December 2005, 23:15   #16
Bazzemans
Super Lid

Bazzemans's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Er zit toch een rem op zo'n ding en net of je altijd met cruise controll moet rijden, dat doe ik toch ook niet
een vrachtwagenchauffeur zit echter in tegenstelling tot jou waarschijnlijk wel de hele dag achter het stuur en moet daarbij zijn aandacht erbij houden. Ik zal die gozer nog eens navragen hoe het precies zat..
Oud 14 December 2005, 16:24   #17
PFP
Guest

Standaard

Citaat:
een vrachtwagenchauffeur zit echter in tegenstelling tot jou waarschijnlijk wel de hele dag achter het stuur en moet daarbij zijn aandacht erbij houden. Ik zal die gozer nog eens navragen hoe het precies zat..
iemand anders zit de hele dag achter een lopende band. Ik heb geen hoge pet op van truckers en eigenlijk van geen enkele groep Nederlandse weggebruikers
  Met citaat antwoorden
Oud 14 December 2005, 16:35   #18
Bazzemans
Super Lid

Bazzemans's Avatar

Standaard

Citaat:
iemand anders zit de hele dag achter een lopende band. Ik heb geen hoge pet op van truckers en eigenlijk van geen enkele groep Nederlandse weggebruikers
De kans dat iemand die achter de lopende band zit een dodelijk ongeluk veroorzaakt is echter nog altijd kleiner dan bij een vrachtwagenchauffeur. Ik heb dan ook graag dat ze zoveel mogelijk hun aandacht bij hun werk kunnen houden en dat de veiligheid voorop staat (natuurlijk bij lopende band werk ook).
Oud 14 December 2005, 19:00   #19
thali
architect of life

thali's Avatar

Standaard

Citaat:
De meeste vrachtwagens zijn uitgerust met cruise-controll en zijn bovendien vaak begrenst op een bepaalde snelheid niet veel boven de 80.
Een paar jaar geleden werd in een of ander programma een vrachtwagenchauffeur betrapt op het "misleiden" van die cruise-controll. Met een of ander mechanisme kan je blijkbaar toch de maximumsnelheid omzeilen. Dus ik zou dat niet meteen durven zeggen...
Oud 14 December 2005, 19:03   #20
Doperwt
Guest

Standaard

Citaat:
Je haalt alleen ff oorzaak en gevolg door elkaar. Of je nou 120 of 80 mag rijden, als er een file wordt je genoodzaakt even hard te rijden. Een 80 km weg is er niet de oorzaak van dat er een file komt te staan. De file staat er ook als het een 120 km weg is. Het is echter wel beter voor het milieu (uitstoot, geluidsoverlast enz.) om er 80 km/u te rijden i.p.v. 120 km/u op moment dat er wèl doorgereden kan worden.
waarom staat er dan elke dag zo'n gigantische files bij die 80 km zones. het erge is, is dat die zones bij zware industrie liggen en dat de uitstoot van co2 van de autos minimaal is vergeleken met die uit de fabrieken
  Met citaat antwoorden
Oud 14 December 2005, 19:19   #21
Foetsy
aber, warum?

Standaard

maakt niet uit dat die fabrieken daar staan, verkeer is en blijft in Nederland de grootste luchtvervuiler
Oud 14 December 2005, 19:46   #22
PFP
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foetsy
maakt niet uit dat die fabrieken daar staan, verkeer is en blijft in Nederland de grootste luchtvervuiler
Ja dus? Het is ook de grootste drijfkracht achter onze economie, wat is nu belangrijker.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 December 2005, 20:05   #23
Foetsy
aber, warum?

Standaard

Weet ik niet, heb nooit economie gehad. Achterlijk vak de reden waarom deze wereld naar de klote gaat. Kut kapitalisme, al is er geen reeël alternatief.
Maar goed, het was een reactie op doperwt, die, hoe noem je het, impliceerde (?) dat je beter de fabrieken kon aanpakken dan het verkeer als het om luchtvervuiling gaat. Tenminste, dat is mijn interpretatie, maar het zal niet de eerste keer zijn als die er volkomen naast zit.
Oud 14 December 2005, 22:17   #24
Bazzemans
Super Lid

Bazzemans's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doperwt
waarom staat er dan elke dag zo'n gigantische files bij die 80 km zones. het erge is, is dat die zones bij zware industrie liggen en dat de uitstoot van co2 van de autos minimaal is vergeleken met die uit de fabrieken
Die 80 km zones zijn er pas sinds kort. Daarvoor stonden de files er ook al .. Je haalt oorzaak en gevolg echt gigantisch door elkaar..
Oud 14 December 2005, 22:18   #25
Bazzemans
Super Lid

Bazzemans's Avatar

Standaard

Citaat:
Ja dus? Het is ook de grootste drijfkracht achter onze economie, wat is nu belangrijker.
Naja, je kan niet ontkennen dat een goed milieu op de lange termijn minstens zo belangrijk is als een goed draaiende economie.
Oud 15 December 2005, 19:39   #26
Doperwt
Guest

Standaard

de files waren er idd al, maar dan wel een stuk korter. ik kom er elke dag langs om naar mn werk te gaan. Een goed voorbeeld hiervoor is de moerdijkbrug. Het is daar begrenst naar 70 daarom stroomt het verkeer van breda minder goed door en loopt het verkeer op de a17 vast. gevolg 9 a10 km vanuit breda en 7 a 8 km vanuit roosendaal.

Hetzelfde effect is op de a13. Een remreactie is een harmonica voor het verkeer.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Berichting Regels