Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Gesloten onderwerp

Onderwerpopties Waardering: Onderwerp waardering: 1 stemmen, 3,00 gemiddeld. Weergavemodus
Oud 21 May 2007, 17:35   #1
drunken_munkey
Guest

Standaard

Europa verloren? In welke zin. Ik vind de kwaliteit van mijn dagelijks leven nogal hoog. Als cultureel geheel, als politieke eenheid misschien maar ik ben het eens met banaan dat dit soort dingen nogal uitvergroot worden. Misschien krijgen we gewoon teveel informatie binnen om te bevatten beangstigende informatie, maar als je kijkt naar je dagelijks leven is de beinvloeding nogal nihil. De allochtone jongeren die onze maatschappij zogenaamd verzieken? Aanvaringen met hun blijven nihil als je het niet opzoekt. Voor elke waar ik in mijn leven een aanvaring heb gehad zijn er weer drie waar ik bevriend mee ben dus... problemen worden vaak uitvergroot naar mijn mening.

Slachtoffer worden van fundamentalisme? De kans dat ik word getroffen door een aanslag in nihil. Oftewel ik ben gelukkig met mijn staat van leven en ik denk dat je dat zeker voorlopig nog in eigen hand hebt. Misschien wel altijd.

Oud 21 May 2007, 20:06   #2
Leh
Guest

Standaard

ik moet eerlijk bekennen, dat ik me ook niet echt "verloren" voel hoor... Als je naar Irak kijtk...DAT is een verloren zaak... dat hebben de Amerikanen maar weer eens "goed" gedaan

Oud 27 May 2007, 19:14   #3
Sick Boy
Lid

Sick Boy's Avatar

Standaard

Een man ging naar de kapper om zijn haar en baard bij te laten knippen.
Ze begonnen te discussiëren en spraken over vele zaken.
Al gauw kwamen ze bij de bekende vraag of God wel bestaat.
De kapper zei: "Kijk, ik geloof niet dat God bestaat."
"Waarom zeg je zoiets ?" - Vroeg de man.
"Nou, iemand hoeft alleen maar naar de wereld te kijken en hij zal zien dat God niet bestaat. Als God echt bestaat, zouden daar dan zoveel zieke mensen zijn?
Zouden daar zoveel gehandicapte kinderen zijn?
Nee, Als Hij echt bestond, zou er geen ellende zijn op de aarde.
Ik kan me niet voorstellen dat een God dit allemaal kan toestaan.
De man was even stil maar zei verder niets.
De kapper was inmiddels klaar en de man verliet de zaak.
Onderweg naar huis zag hij een oude man op straat met heel lang haar en ongetrimde baard.
De man ging onmiddellijk weer terug naar de kapperszaak en zei tegen de kapper: "KAPPERS BESTAAN NIET !"

"Maar ik ben toch een kapper en ik sta hier vlak voor je. " antwoordde de kapper."
"NEE!" - schreeuwde de cliënt. "Kappers bestaan gewoon niet.
Als zij echt bestonden, zouden er geen mensen meer rond lopen met lang haar en ongetrimde baarden op de wereld." De kapper antwoordde: "Ach, wij kappers bestaan zeer zeker wel.
Het zijn gewoon de mensen die niet naar ons komen. "
"Exact!" - ging de man verder. "Dat is het hem nou juist. God bestaat ook zeer zeker wel.
Het zijn juist de mensen die niet naar hem gaan en Hem niet opzoeken
en daarom is er zoveel ellende op de wereld.
Sick Boy is offline  
Oud 27 May 2007, 22:55   #4
Foetsy
aber, warum?

Standaard

Sorry mensen, maar m'n verveling drijft me tot wanhopige tijdsverdrijven.
Citaat:
Origineel gepost door Sick Boy
verhaaltje
Het verschil is alleen dat mensen die een kapper opzoeken worden geholpen (tenminste, misschien niet altijd naar wens, maar toch). Mensen die zich tot God keren om hun haar te laten knippen moeten meestal lang wachten.
Het argument dat God de kappers heeft geschapen en dat de gelovigen op die manier van hun lange haar worden afgeholpen gaat niet helemaal op, want ook de niet-gelovigen maken daar immers gebruik van.
Het verhaaltje beweert dat alle ellende van de wereld ontstaan is door het gebrek aan geloof (in god). Immers, de langharige man had zijn probleem kunnen verhelpen als hij zich tot een kapper had gekeert (dus kunnen de ongelovigen alle ellende verhelpen als zij zich tot God keren). Klopt het dan dat hoe meer mensen geloven, hoe minder ellende de wereld zal kennen? Mocht dit kloppen, heb ik een andere vraag. Denk jij dat er in de middeleeuwen, relatief gezien, meer mensen geloofden dan nu? (Dit is gewoon een vraag, het hangt van jou af hoe ik verder ga met m'n verhaal.)

Voordat je begint Banaan, ik val hem niet aan omdat hij gelooft, maar omdat zijn verhaal in mijn ogen niet klopt. In mijn opvoeding is mij geleerd dat ik beweringen niet zomaar moet aannemen maar zelf moet controleren (met argumenten etc) om te kijken of de bewering wel waar is. Het zou toch een vreemde wereld zijn als we alles zomaar zouden geloven wat ons gezegd word. Misschien is die houding volkomen fout; moet je dan mij aanvallen of mijn opvoeding .
Stel dat ik fout zit en dat ik idd niet gelovigen zou moeten 'aanvallen' op hun geloof. Dan zou jij mij niet aan moeten vallen in mijn geloof dat ik alle bewereingen zou moeten controleren. Dit zou beteken dat ik er gewoon mee door zou moeten gaan. Volgens jou zou ik dan gelovigen dus niet moeten aanvallen, maar indirect ook weer wel...
De wondere wereld van de paradox?

Berichting Regels