|
|||||||
| Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken! |
|
|
Onderwerpopties | Stem op Onderwerp | Weergavemodus |
|
|
#17 |
|
Guest
|
Esther Hart dupe van
regels songfestival Ze werd vijftiende, kon niet voorkomen dat Nederland volgend jaar een voorronde moet doorlopen, maar kon na afloop toch lachen. De Nederlandse deelneemster aan het Eurovisie Songfestival, Esther Hart, vond dat ze haar best had gedaan. “Ik wist vantevoren dat het een rare wedstrijd was.” Vlak na beëindiging van de uitzending vlogen de sms’jes haar om de oren. “We stappen gewoon uit de Europese Unie (EU)”, liet een vriend haar per tekstbericht weten. Of ze het daarmee eens is, liet ze glimlachend in het midden. Feit is wel dat de nieuwe Eurovisie-regels haar hebben genekt. Omdat de EU meer landen gaat tellen, wordt de deelnemerslijst te lang voor één uitzending. In Turkije (winnaar) is er daarom volgend jaar een voorronde en een eindronde op zaterdag. Deelnemers uit de voorronde kunnen zich kwali?ceren voor de eindronde. Nederland neemt deel aan de voorronde en moet afwachten of ze de betreffende zaterdag in het strijdperk treden. Volgens de eigenlijke uitslag zou er geen probleem zijn, omdat Nederland in Riga dertiende (45 punten) werd. Veertien landen mogen in ieder geval meedoen aan de eindronde. Maar omdat Frankrijk en Engeland altijd mogen meedoen, schoven zij in de Letse hoofdstad naar voren en werd Nederland vijftiende: slachtoffer van het nieuwe systeem. Hart vond het spijtig, maar hoorde dat nieuws pas ver na de show. “Ik heb me tijdens de uitzending niet met volgend jaar beziggehouden. Ik hoopte steeds dat we in het linkerrijtje zouden komen. Die nieuwe regels vind ik raar, temeer omdat Engeland met nul punten in Turkije wel mag meedoen. Maar goed, ik heb hier een superweek gehad.” (ANP)s Laatst aangepast door Zolena : 26 May 2003 om 15:32 |
|