|
|||||||
| Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen. |
![]() |
|
|
Onderwerpopties |
Waardering:
|
Weergavemodus |
|
|
|
|
#1 | |
|
Guest
|
Citaat:
![]() Ik heb je stukje waarop ik wil reageren voor het gemak maar even dikgedrukt... Een gelovige denkt hoe zou god "dit" doen, maar dan nog is elke beslissing die hij/zij neemt een eigen beslissing. als ik twijfel tussen 2 dingen, en mijn vrienden adviseren het slechtste van de 2 te doen. Dan is het alsnog aan mij de taak te kiezen tussen die 2 dingen, en moet ik de gevolgen onder ogen zien. maar ik denk dat ik mijn standpunt iets anders had moeten formuleren: god heeft geen directe invloed op... maar ik ben wel met je eens, dat mensen doordat ze in god geloven een "goede" keus willen maken, omdat ze anders in de hel zouden komen of wat dan ook. dan denk ik bij mezelf: voor WIE leef je?? ben je een slaaf voor god? of is het misschien beter om uit respect voor je medemens, iets goed te doen voor je medemens. want ik vind het wel een nare gedachte om iets goed te MOETEN doen, zodat ik niet in een of andere hel belandt. |
|
|
|
#2 | |
|
aber, warum?
|
Citaat:
. Op hun omgeving heeft het een positief effect (nou ja, waar wij het nu over hebben, soms of vaak ook niet) en zelf hebben ze er ook niet bijster veel last van denk ik.Slaaf is misschien het verkeerde woord, is het geen eer om voor (je) God te mogen leven? Het is maar hoe je het bekijkt. Tenminste, zo zie ik het.
|
|
|
#3 |
|
Guest
|
haha voor ik meer (ergere) reactie op mijn slaaf uitspraak krijg, Ik weet het, die is wat overdreven, maar ik denk dat het wel duidelijk is.
Maar ik kan het echt niet zien als "voor je god leven" want mij lijkt het dat je je hele leven in angst leeft, dat je maar niks fout doet. Ohw nee natuurlijk mag je dingen fout doen... dan biecht je het daarna toch gewoon op, kom je alsnog in de "hemel" geweldig systeem |